Arveluttavaa markkinointia

Sain sähköpostiini tällaisen viestin otsikolla Toimituskulujen muutosilmoitus (rikkinäiset ääkköset ovat osa alkuperäistä viestiä):

Tervehdys!

Keskustelin jo alkuvuodesta yrityksenne henkil�n kanssa koskien
toimitusmaksujamme.

Lupasin olla yhteydess�, mik�li saamme neuvoteltua matkahuollon kanssa
edullisemmat toimituskulut yrityksellemme.

Lupailemani rahtitarjous on nyt voimassa osoitteessa www.Akku****.fi :

KAIKKI TOIMITUKSET ILMAISEKSI KOKO VUODEN 2010!

Kerron ihan lyhyesti perustamastamme uudenajan akkuliikkeest�, mik�li et
ollut tavoittelemani henkil� tai lupaamani viesti tuli yritykseenne
toiselle yhteyshenkil�lle.

Tarvitsemme virtaa el�m�ss�mme kokoajan ja kaikkialla. T�h�n tarpeeseen on
perustettu Akku****.fi verkkokauppa.

Toimitamme kaikki akut h�lytyskeskuksiin, autoihin, veneisiin,
moottoripy�riin, kotiin, m�kille, palovaroittimiin.. aina hinnoilla, mill�
muut liikkeet vasta hankkivat tuotteen itselleen.

Valikoimastamme l�yd�t my�s huippuedullisesti Alkali ja superalkali
paristot, sek� ladattavat paristot aina tukkuhinnoin.

Ole hyv� ja katso tekem��mme hintavertailua:
Tampereella 12V Eurooppalainen yleisakku maksaa 119,00euroa
Akku****.fi myy aivan saman tuotteen hintaan 59,00euroa 
Turussa 12V 100Ah Dieselautojen akku maksaa 198,00 euroa
Akku****.fi myy aivan saman tuotteen hintaan 99,00 euroa
AA kokoisen pariston yleinen myyntihinta Suomessa on 1,20 euroa
Akku****.fi myy aivan saman tuotteen hintaan 0,41 euroa

Kuten huomaattekin niin tilaaminen nettikaupastamme on edullista, sek�
luontoyst�v�llist�, koska tuotteet kuljetetaan joukkoliikennett� hy�dynt�en

Suomen keskusvarastoltamme l�himp��n matkahuoltoonne tai pienet paketit
suoraan yritykseenne.

Koska viimeksi tarkistitte palovaroittimen pariston? Tarjoamme uuden
pariston nyt hintaan 1,20 euroa (sis. alv.23%, sis kuljetuksen
yritykseenne)

Tarjoamme yksityis- tai yritysk��yt�ss�nne olevaan autoon akun alkaen 39,00 euroa, sis. alv.23%, (sis. kuljetuksen l�himp��n matkahuoltoon)
 
Tervetuloa ostoksille!

Yst�v�llisin terveisin
Akku****.fi
Suomen maajohtaja
N.N.

Tiedän 100 % varmuudella, ettei mitään viestissä mainittua aiempaa keskustelua ole tapahtunut. Viesti on lähetetty yritykseni info-osoitteeseen, joten ei ihme, että viestissä ollaan huolissaan, onko viesti päätynyt oikealle vastaanottajalle.

Kuka onkaan kaiken takana?

Kyseisen viestin ja verkkokaupan takana on 18 vuotta vanha yritys Porista. Tietynlaista mielenkiintoa tietysti herättää myös se, että toimialansa mukaan teollisuuskoneiden kauppaan keskittyneellä yrityksellä on myös yksityiseen pysäköinninvalvontaan liittyvä aputoiminimi.

Myös titteli suomen maajohtaja taatusti suomalaisessa yrityksessä, jonka liikevaihto on vuonna 2009 ollut reilusti alle 200 000 euroa, hymyilyttää hieman. Ja monessakohan muussa maassa yrityksellä on keskusvarasto?

Miksi pitää yrittää harhauttaa ja vielä näin kehnosti?

Viestissä oleva harhautusyritys on niin läpinäkyvä, että on vaikea uskoa kenenkään menevän tuohon vipuun. Toki on myönnettävä, että viestin virallisen tuntuinen otsikko houkutteli minut avaamaan ja lukemaan viestin – joskin varsin epäileväisenä. Ja hälytyskellot soivatkin välittömästi.

En oikein ymmärrä, miksi pitää käyttää tällaisia arveluttavia keinoja. Kyllä sähköpostin otsikosta saa kiinnostavan ja lukemaan houkuttelevan ihan rehellisilläkin keinoilla – ja potentiaalinen asiakas lukee viestin silloin aivan erilaisella suhtautumisella, kun hän tietää, mitä viesti sisältää. Ja kun viestin sisällössä ei esiinny läpinäkyviä valheita, on kauppojen syntyminenkin todennäköisempää.

Pitäisikö langennutta yritystä auttaa?

Ehkä kyseinen yritys pitäisi auttaa kaidalle polulle? Aloittaa voisi vaikkapa ehdottamalla parempaa sähköpostimainoksen otsikkoa, jolla viestit vastaanottajat saadaan avaamaan viestit ilman, että tarvitsee turvautua vilunkiin?

Ehdotuksia?

The following two tabs change content below.

Pekka Sahlsten

Pekka työskentelee konsulttina CRM-kehityshankkeiden parissa Crementum Oy:ssä.

5 Comments

  1. Joo sama viesti tupsahti myös omaan postilootaani.Aluksi ajattelin, että kerrankin vähän erilaista – yleensä kun mainospostit siirtyvät suoraan roskakosiin. Loppuvaikutelma oli kuitenkin enemmän miinuksen kuin plussan puolella.Toinen esimerkki huonosti hoidetusta sähköpostimarkkinoinnista oli eräältä toimistotarviketukulta, jonka uutiskirjemoottorina oli jokin postituslistaohjelmisto. Kun napsautti mainospostissa ollutta linkkiä, pääsi sivulle, josta löytyi tieto, miten voi lähettää viestin kaikille firman postituslistan vastaanottajille.Joku fiksu oli tämän huomannut ja lähettikin siitä tiedon kaikille ko. firman rekisterissä oleville avoimen postituslistan kautta ja siitä huomasin itsekin poistua listalta (mikä muuten oli hemmetin hankalaa).Tiedätkö Pekka, rikkooko tällainen toiminta jo jotain lakejakin?Veikkaanpa, että sähköpostimarkkinointi nykymuodossaan kuolee lähivuosien sisällä – näin mututuntumalla ajateltuna kun, monet rinnastavat ihan asiallisenkin sähköpostimarkkinoinnin jo nigerialais- tai viagraposteihin.

  2. Tuskinpa suorastaan laitonta tai ainakaan käytännössä rangaistavaa, mutta aivan varmasti hyvän markkinointitavan vastaista.Olemmehan aiemminkin nähneet, miten vaikea mitään markkinointiin liittyvää on osoittaa lainvastaiseksi, vaikka kaikki käytännössä tietävät asian todellisen laidan.Ei sähköpostimarkkinointi sisänsä mihinkään katoa, mutta kyllä sen ympärillä varmasti asiat kehittyvät – myös meikäläisen lainsäädännön osalta. Mitä enemmän ja törkeämpiä väärinkäytöksiä meilläkin alkaa esiintyä, sitä enemmän "kunnialliset" toimijat saavat kärsiä ja lainsäädäntö tiukkenee.Itse asiassa vapaaehtoisesti tilattu markkinointiposti on erittäin tärkeä markkinointiväline mm. verkkokaupoille ja muulle verkkoliiketoiminnalle.Kerran kootulle listalle kun on helppo lähettää tarjouksia jne. erittäin pienin kustannuksin. Ja hyvälle listalle ei kannatakaan lähettää "roskapostia", jottei väki pakene listalta.

  3. Onpas hauskan onnetonta sähellystä@Pekka: En auttaisi kaidalle polulle, koska tämä on niin selkeästi tietoisesti väännetty setti. Mikäli kyseessä olisi osaamattomuus, niin itse ainakin auttaisin ihan ilmaiseksi alkuun (ja näin olen useasti tehnytkin). Olen samaa mieltä, että viestistä saisi järkevän, kiinnostavan ja asiakkaita houkuttelevan ihan perinteisillä rehellisillä keinoilla.@Katleena: Hyvä ettet osta, ostetaan vain hyviltä myyjiltä. =)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vastaa vielä tähän: