6 Comments

  1. Kiitos linkistä Pekka ja hyvä että tekstini inspiroivat ;)Muistaakseni Copybloggerissa oli hyvä artikkeli siitä, miten tekstit oli jaoteltu eri kohderyhmille. Maanantain teksti oli aloittelijoille tai juuri blogiin tutustuville, keskiviikon teksti oli jo hieman pidemmälle ehtineille ja perjantain tekstit olivat jo niin tarkkoja sekä pohjatietoja vaativia, joten ne oli suunnattu ammattilaisille.Ehkä nettisivujen sisällöntuotannossa pitäisi pyrkiä samaan? Sisältö olisi jaoteltu esimerkiksi kohderyhmien mukaan niin että sieltä löytyisi tietoa niille jotka hakevat yleistä perustietoa asiantuntemuksestasi, niille jotka haluavat jo ehkä käyttää tuota tietoa voisi olla käytännön ohjeita ja lopuksi vasta niille jotka ovat jo valmiina ostamaan asiantuntemustasi tarjottaisiin tarkkoja tuotetieoja.

  2. Jani, juuri noin varmasti ihanteellisessa tapauksessa yrityksen verkkosivuston sisältö tulisi rakentua. Sinulla on tuo "ostajapersoona-ajattelu" varsin pitkällä!Eriytetty sisältö palvelee monia tarkoituksia. Sillä voi arvioida mm. eri aiheiden kiinnostavuutta tai mitkä tuotteet kiinnostavat kävijöitä eniten. Seutaamalla sitä, mikä sisältö kiinnostaa, saat selville minkälaisia lukijoita sinulla on ja kenelle kannattaa sisältöä tuottaa jatkossa. Mutta tämä on taas erillisen kirjoituksen veroinen aihe.

  3. Suomalainen markkinointiosaaminenhan taitaa olla ylipäätään aika huonolla tasolla ihan kansainvälisesti katsottuna. Eipä ihmekään teknologiavetoisessa (lue insinöörilähtöisessä) maassa, jossa tähän asti on pärjätty "tuote myy itsensä" -ajattelumallilla. Moni onkin varmaan jo törmännyt StratMark-hankkeeseen, joka tähtää markkinointiosaamisen nostamiseen Suomessa. http://www.stratmark.fiStrateginen markkinointiajatteluhan on periaatteessa lähtökohtana yritysen kaikille toiminnoille. Liian usein ajatellaan markkinointi vain mainontana tai myyntinä.Mitä taas tulee nettisivujen sisältöön niin hyväksi havaittu mallihan on juuri periaatteessa se, että mitä syvemmälle nettisivujen rakenteessa mennään sitä yksityiskohtaisempaa tietoa pitäisi löytyä.Hyvin jäsennelty sivuhan sitten voi tarjota jo ylemmissä portaissa näkyvät linkit alasivuille, josta löytyy esimerkiksi tuotteen teknisiä tietoja, kun ylemmiltä sivuilta löytyy tuotteen tuomia hyötyjä. Näin detaljeista kiinnostunut pääsee navigoimaan haluamaansa tietoaan eikä kohderyhmiä välttämättä tarvitsisi erikseen nimetä

  4. Kiitos hyvästä kommentista ja vinkistä Stratmark-hankkeeseen. Se oli tähän mennessä vain passiivisessa tietoisuudessa.Itselläni tahtoo nousta karvat pystyyn, kun ruvetaan puhumaan yritysmaailmassa strategioista ja niiden hiomisesta. Se tarkoittaa yleensä, että kestää 2 vuotta, ennenkuin tapahtuu mitään konkreettista. Eikä yleensä tapahdu sen jälkeenkään.Olen sitä mieltä, että me tarvitsemme lisää markkinointiosaamista sekä ymmärrystä markkinoinnin ja myynnin suhteesta toisiinsa. En tiedä onko se strategiaa vai taktiikkaa vai operatiivsta vai mitä, mutta markkinoinnin rooli on kasvamassa ja tulossa aina vain tärkeämmäksi. Asiakas tarvitsee myyjiä aina vain vähemmän tiedon hankintaan ostopäätöstä tehdessään. Tästä syystä tarvitaan markkinointia, joka auttaa asiakasuhteen luomisessa ennen myynnin mukaan tuloa.

  5. Allekirjoitan Pekan ajatukset täysin ja myös minulla alkaa karvat nousta pystyyn siinä vaiheessa kun kuulen sanat strategia, brändi tai imago puhuttaessa markkinoinnista.Mitä mieltä olet Pekka ajatuksesta, jos yrityksessä sama henkilö hoitaisi markkinointia sekä myyntiä? Olisiko tämänkaltainen rooli mahdollinen molempien tehtävien kunniakkaaseen hoitamiseen?

  6. Jani, miksei tuo onnistuisi. (Sitähän tässä itsekin tehdään.) Ulkopuolista apua sopivasti käyttämällä tuo on varmasti mahdollista.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vastaa vielä tähän: