Mistä aloittaisin markkinointiautomaation kehittämisen?

Starting Blocks at Vacant Starting Line Before Event

Markkinointiautomaatio tuo nykyajan markkinoinnin muotisana, jolle harva pystyy antamaan kattavaa määritelmää, tulee tällä hetkellä vastaan vähän jokaisessa markkinointia käsittelevässä kulmassa. Olisihan se oikeasti hienoa, jos pystyisi automatisoimaan liidituotannon ja parhaimmillaan koko myynnin.

Valitettavasti vain harva onnistuu tai pääsee edes vaiheeseen, jossa osa liidituotannosta automatisoidaan liidin nurturoinnilla (lead nurture). Monesti jo ensimmäisessä vaiheessa saadaan markkinointikanta sotkettua  sellaiseen solmuun, että viestit sinkoilevat minne sattuu aiheuttaen lähinnä ärtymystä asiakaspuolella. Tässä vaiheessa koko projekti (prosessi) onkin jo päälaellaan. Piti tuottaa hyvin ruokittuja lämpimiä liidejä, mutta  tuotettiinkin pelkkää hiljaisuutta puhelimen päähän.

Mistä lähtisin liikkeelle, että onnistuisin?

  1. Management attention!  Johto ja jopa hallitus mukaan markkinoinnin ja myynnin digitalisaatioon. Tässä ei riitä, että johto vierailee kerran vuodessa Slushissa ja toteaa olevansa digitalisaation ehdottomassa kärkikaartissa. Ostoprosessi esim. b2b liiketoiminnassa on siirtynyt verkkoon laskutavasta/tutkimusyhtiöstä riippuen 30 – 70 %,  ja se täytyy huomioida strategissa, suunnitelmissa ja etenkin budjeteissa. Hieman sinne päin tekemällä päästään yleensä vain aiemmin mainittuun kaaokseen jo prosessin alussa.
  2. Digi- ja some -osaaminen taloon. Jos osaamista ei löydy valmiiksi, niin tämä voidaan toteuttaa uudelleenkoulutuksella tai jossain tapauksissa ostamalla ulkopuolisilta. Toisaalta menee aika raskaaksi, jos jokaista asiaa joudutaan kysymään ulkopuolelta. Esimerkiksi www -saitin muokkaaminen, blogien lisääminen ja vastaavat työt alkavat olla arkipäivää jokaisessa yrityksessä.
  3. Sisällöntuotantokoneisto kuntoon. Tässä onkin alue, joka on osoittautunut vaikeimmaksi. Vaikka kaksi aiempaa osa-aluetta saataisiin kuntoon, niin projekti saattaa pysähtyä tässä vaiheessa kuukausiksi tai ikävimmissä tapauksissa lopullisesti. Viestintätoimistojen käyttö on mahdollista, mutta hyvän potentiaalista asiakasta auttavan sisällön tuottamista ei pysty täysin ulkoistamaan. On parempi, että asiaan perehtynyt kirjoittaa hieman kirjallisesti heikompaa tekstiä, kuin että huippukirjoittaja rustaa loistavaa tekstiä asian vierestä. Viimeistelyssä voidaan ja kannattaa toki käyttää kirjoittamisen ammattilaisia.
  4. Työvälineet kuntoon. Asiakkuudenhallinta on nykypäivää jo monessa organisaatiossa ja CRM -järjestelmä on hankittu. sitten tarvitaan vielä markkinointiautomaation työväline, joka integroituu asiakkuudenhallinnan järjestelmään ja www -sivuille. Näiden käyttökuntoon laitto on suhteellisen kevyt operaatio verrattuna kokonaisuuteen.

Tämä on siis prosessi eikä projekti, joka vaatii jatkuvaa työtä, mutta parhaimmillaan yrityksellä on mahdollisuus kasvaa globaalisti todella nopeasti alueille, joille ei pystynyte edes kuvitelmissa yltämään.

Hyvää markkinointiautomaatiota!

 

 

The following two tabs change content below.
Myynti ja markkinointi sekä niihin liittyvien työvälineiden kehitys on ollut Kain intohimona ja työnä jo useamman vuosikymmenen ajan. Nykyisin Kai edistää markkinoinnin ja myynnin siirtymistä digiaikaan. Kai toimii Cloudriven CRM Oy:n toimitusjohtajana tavoitteena paremmat asiakaskokemukset.

One Comment

  1. Hauska huomata, että noin pari vuotta vanha kirjoitus on ajankohtainen digitaalisessa maailmassa. Johdon rooli ilman muuta selvä, varmasti tulevat vuosikymmetnetkin. Digiosaaminen ja somen hallinta ovat varmasti vielä kovemmassa huudossa kuin vuonna 2015. Sisällöntuotannon ja sisältömarkkinoinnin vaikuttavuus kasvaa ja hyvää tekstiä tarvitaan myös hakukoneoptimointiin entistä enemmän. Työvälineet ovat ehkä päivittyneet, mutta edelleen niitä on hyvä aika ajoin tarkistaa. Automaation taso syvenee huimaa vauhtia. Onko sinulla mielessä uusia kohtia, johon panostaisit tänä vuonna?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vastaa vielä tähän: