Miten myynnin johtaminen on kehittynyt 80 vuodessa?

Myynnin johtamiseen on monia hienolta kuulostavia menetelmiä ja järjestelmiä, jotka saavat aikaan harhakuvitelman, että myynnin johtaminen olisi kehittynyt suurin harppauksin viime vuosina ja vuosikymmeninä. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole, vaan nykyaikaisiksi kuvitellut myynnin johtamismenetelmät ovat itse asiassa jo lähes antiikkia.

Tämä Chevroletin automyyjien koulutusfilmi vuodelta 1941 toimii mielestäni varsin hyvänä todistusaineistona. Mm. nykysiin niin muodikasta valmentavaa myynnin johtamista on tämän mukaan harjoitettu jo varsin kauan.

Lisää todistusaineistoa: tässä on vielä vanhempi mykkä opetusfilmi niinikään Chevroletilta, joka draaman keinoin esittelee  myyntiprosessi- ja myynnin seurantamallin nimeltä “7 Point Prospect System” vuodelta 1927 – yli 80 vuoden takaa.

Filmin aiheena on Chevroletin jälleenmyyjilleen kehittämä myynnin seurantajärjestelmä, joka ei periaatteeltaan oikeastaan mitenkään suuresti poikkea nykyisistä sales force automation -työkaluista. Jos ei oteta huomioon sitä, että tuolloin ei ollut vielä keksitty tietokoneita, ei itse asiassa ole tapahtunut mitään kovin mullistavaa kehitystä 80 vuodessa.

Myyjiä osattiin kouluttaa sekä myyntiä seurata ja mitata joissakin yrityksissä jo 80 vuotta sitten aivan siinä kuin nykyisinkin. Surullista on, ettei sitä kaikissa yrityksissä osata oikein tehdä vieläkään.

The following two tabs change content below.

Pekka Sahlsten

Pekka työskentelee konsulttina CRM-kehityshankkeiden parissa Crementum Oy:ssä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vastaa vielä tähän: