9 Comments

  1. Erinomainen kirjoitus, Pekka. Joku sanoi kerran että "Myynnissä huonokin systeemi on parempi kuin ei systeemiä ollenkaan." Myynnistä on tehty yksilölaji, eikä oppeja jaeta – tai edes yritetä monistaa tarpeeksi. Myynnin opiskelua hämmästellään ja pidetään "tehokkaan" myyntiajan tuhlauksena. Todellisuudessa muutama tunti lukemassa vaikka tätä blogia voi tuoda seuraavan kaupan paljon pienemmällä työllä kuin hakkaamalla päätä asiakkaan lukittuun oveen vanhoilla tekniikoilla.Timo Jäppinen

  2. Timo, kiitoksia rohkaisevasta kommentista. Tuo sinun viimeisen lauseesi olisi hauska nostaa vaikkapa blogin mainoslauseeksi tuonne yläpalkkiin.Hyvillä ja menestyvillä myyntiorganisaatioilla on hommassa systeemi ja metodiikka. Tämä on fakta. Jatkuvaa menestystä ei myynnissä tule tuurilla yhtään sen enempää kuin pokerissakaan.

  3. Napakka postaus! Oli herättelevä vertaus rinnastaa pokerikierroksesta kieltäytyminen ja myyntiprosessista luopuminen.Liian usein myyjää houkuttaa kaupan mahdollisuus, vaikka se mahdollisuus olisi vain surkeat kolme prosenttia. Parempi olisi satsata niihin liideihin tai asiakkaisiin, joissa on todennäköisempää onnistua.

  4. Hyvä vertaus todennäisyyksien osalta.On kuitenkin riskialtista ottaa pokeri laajemmin myynnin esikuvaksi: peliin kuuluu myös bluffi. Jos asiakas huomaa myöhemmin, että myyjä on "kusettanut", tämä ei lupaa hyvää asiakassuhteen jatkuvuudelle.Olen bisneksessä törmäänyt lyhytjänteisiin pokerinpelaajiin ja havainnut, että nämä eivät aina ymmärrä ihmisten välisten suhteiden ja luottamuksen merkitystä liiketoiminnassa.

  5. Katleena, hyvän myyjän tunnistaa tosiaan siitä, että hän osaa luopua epätodennäköisistä projekteista ajoissa ja että hänellä on varaa luopua, sillä suppilossa on riittävästi uusia projekteja.Olet Arttu oikeassa, että pelkillä pokeripelin säännöillä ei pötkitä kovin pitkälle myyjän uralla. Luottamus on kaupankäynnissä kaiken perusta.Pokeri eroaa sillakin tavalla myynnistä, että siinä ei ole asiakasta, vaan pelkästään kilpailijoita. Saattaa se asiakas tietysi joskus myyjiltäkin usnohtua.

  6. Hyvä postaus, mukava lukea näin amatööripelaajana. Pokerissa on paljonkin, mitä myyntimiehet ja naiset voisivat oppia. Selkeimpinä tietysti nämä todennäköisyydet. Toinen mitä pokerista opitaan nopeasti on erilaiset kaavat ja tavat, miten pelataan voitollisesti. Sama pätee myynnissä, molemmissa tiettyyn pisteeseen asti. Ja mitä enemmän pokeria pelaa, tajuaa kuinka tärkeää on sopeuttaa oma peli vastustajaan. Tämäkin pätee myynnissä, paras myyntimies osaa asennoitua ja suhtauta jokaiseen asiakkaaseen yksilöllisesti.Tietysti kuuluisasta pokerinaamastakaan ei ole haittaa myyntityössä :)Joona

  7. Pokerissa ja myymisessä todennäköisyyksien opiskelemiseen menee tosissaan se päivä tai pari, mutta se kuka pystyy oikeasti seuraamaan strategiaa kaikkein orjallisimmin, voittaa.Toinen juttu mikä pokerissa on todella tärkeää on psykologia. Pitää päästä vastustajan pään sisälle ja ymmärtää tämän toimintamallit.Myynnissä voisi mielestäni myös keskittyä asiakkaan ymmärtämiseen ja parhaan ratkaisun tarjoamiseen sen sijaan, että myisi aina sitä mistä saa parhaan katteen.Pokerissakin jätetään välillä tekemättä lyhyellä tähtämeillä paras ratkaisu, jos siten heikompo vastustaja saadaan pysymään mukana pelissä. 🙂

  8. @Joona Tavat, joilla myynnissä pelataan voitollisesti (= kuvattu myyntiprosessi) on monella myyntiorganisaatiolla ja yksittäisellä myyjällä "hakusessa" – valitettavasti.@Olli"Myynnissä voisi mielestäni myös keskittyä asiakkaan ymmärtämiseen ja parhaan ratkaisun tarjoamiseen sen sijaan, että myisi aina sitä mistä saa parhaan katteen."Kiteytit juuri kuolemattomasti asiakaskeskeisen ratkaisumyynnin filosofian.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vastaa vielä tähän: