2 Comments

  1. Pekka, juuri tuohon samaan asenteeseen olen törmännyt liiankin usein. Olen valmentanut pankkialalla seitsemän vuotta, ja aiheena on ollut myynti kirjallisissa kanavissa (tmv.).Pankeissa on vielä paljon töissä niitä, jotka ovat tulleet työskentelemään "pankkineiteinä", asiantuntijoina, konsulttina, kassanhoitajana tai tilausten vastaanottajana. Joidenkin on vaikea ymmärtää, että maailma on muuttunut ja muunkinlaista osaamista tarvitaan.Väittäisin, että myyntitaidot ovat nykyään yhtä tärkeitä kuin kirjoitustaidot tai viestintäosaaminen. Ja myyntitaidoilla tarkoitan nimenomaan neuvottelutaitoja ja ongelmanratkaisukykyä, en tyrkyttämistä, tuputtamista tai pakkomyymistä.Omasta mielestäni myyminen on kivaa. Sehän on asiakkaan auttamista parhaimmillaan.

  2. Katleena on oikeassa. Käytännössä ei ole olemassa sellaista bisnestä, joka pyörisi ilman että joku myy jotakin. Näin ollen se todellakin on yhtä tärkeää kuin kirjoitustaito. Mä kyllä ymmärrän silti "pankkineitien" asenteen. Minuakin harmittaisi, jos olisin 15-vuotta sitten ottanut vastaan mukavan ja leppoisan asiakaspalvelutyön ja sitten toimenkuvaa muutettaisiinkin siten, että pitää ruveta myyjäksi. Tätä ei helpota se että esim. itse en haluaisi pankissa joutua myynin kohteeksi, koska mun kuluttajatottumus on sellainen että kun menen pankkiin niin minä itse kerron mitä minä sieltä tulin hakemaan. Kestää hetki ennenkuin asiakkaatkaan tottuvat tähän uuteen malliin, joten muutosvastarintaa on kummalakin puolella tiskiä 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vastaa vielä tähän: