2 Comments

  1. Olen itse ja asiakkaiden kanssa monesti pohtinut sitä, miten hyvin tätä sääntöä voi soveltaa suomalaiseen myynti- ja ostokulttuuriin. Ensimmäisenä tulee mieleen ero ajantajussa. Jenkeissähän kaikilla on sähköpostit kännykässä, koska seuraavaan päivään jäävä vastaus on jo myöhässä. Suomessa taas yllätyn, jos joku vastaa edes saman päivän aikana. Toisena tulee mieleen asiakkaan odotukset (jotka itse asiassa ovat sama asia kuin ajantaju). Täällä ei oleteta, että nettisivuilla täytetyn lomakkeen jälkeen otetaan heti yhteyttä. Eräs asiakkaani summasi kokemuksiaan: "Olen useamman kerran soittanut asiakkaalle ja he ovat ihmetelleet, että miten sinä nyt jo soitat!" Älä ymmärrä väärin, olen itse nopeiden yhteydenottojen puolestapuhuja ja toivoisin, että minuun otettaisiin yhteyttä tunnin sisään. Ehkä kokoluokka on meillä erilainen, esimerkiksi 4 tunnin sijaan takarajaksi 24 tuntia. Pekka, mikä on henkilökohtainen kokemuksesi tästä? Eräs asianajotoimisto otti huiput ja soitti minulle yli viikon yhteydenoton jälkeen. He tiedustelivat kainosti, onko asia vielä ajankohtainen, kun soppari oli jo allekirjoitettu ja mapissa. Huh huh.

  2. Itse pyrin nykyisin mahdollisimman nopeisiin vastauksiin. En ole havainnut asiakkaiden taholta muuta kuin myönteistä yllättymistä nopeahkosta vastauksesta. Aiemmin, ollessani itse "kenttämyyjän" roolissa, jäivät yhteydenotot usein aivan liian myöhäisiksi, vaikkei mikään kauppa käytännössä sen takia sivu suun mennytkään. Näkisin ripeän toiminnan myynnissä aina kilpailutekijäksi. Viivyttelijät eivät yleensä voita, kuten itsekin toit esille.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vastaa vielä tähän: