2 Comments

  1. Terve Pekka! Näin ensimmäistä kertaa kommentoidessani ensiksi kiitokseni hyvistä kirjoituksista, olen muutamaan otteeseen käynyt sivuillasi näitä lukemassa. Mitä tulee asiakkaan pelkoon myyntiorganisaatiota ja nimenomaan hyvää sellaista kohtaan, se todennäköisesti kumpuaa wanhasta kunnon höynäytetyksi tulemisen pelosta. Se taas on on yhtä lajia nöyryytystä ja sitähän ei tahdo kokea kukaan. Hyvä myyntiorganisaatio saattaa lipsauttaa pallon selän takana olevaan verkkoon huomaamatta? Vaikken välttämättä olisi edes palloa tarvinnut? Etteivät olisi jo tehneetkin sitä jonkin ostokseni kohdalla? Tyypithän ovat suorastaan vaarallisia!Näin taitaa monella hiukan vaistomaisesti ajatus kulkea ja varmastikin juontaa ainakin osaksi juurtaan tuohon lipevään laukkuryssään ja tyrkyttäjään. Ettei olisi oikein äidinmaidossa, kantapäässä ja geneettisessä muistissa? Ja mikä pahempaa, etteikö olisi lipevänkarjalaista juurta? Vaiko peräti oikein isovenäläistä, herran tähden!Keskinkertaisen, tai jopa huonon myyntiorganisaation ajatus saattaa olla parempi kestää. Niiden kanssahan saattaa olla itse vahvoilla? Suorastaan niskan päällä! Tulee voittajan fiilis ja sain taas Sulo Vilenin tapaan halvalla! Ja höynäytin laukkuryssää itse!Ajattelu on varmastikin aika syvässä meissä. Moni muistaa jo lapsuudestaan vanhempiensa kiroilleen samoja asioita sekalaisen ovelta ovelle kauppiaan yllätettyä? Myyjällä on samat juuret, sama kulttuurinen perintö ja sama kollektiivinen muisti. Hävettää olla liian hyvä? Asiakas kuitenkin ajattelee, että onnistun hyvän hyvyyttäni (!) myymään jotakin tarpeetonta, liian paljon, liian kalliilla….”

  2. Mika, erittäin hyvä näkökulma. Ja varmaankin kovin oikea..kukapa meistä haluaisi tulla manipuloiduksi. Stereotypia huijaavasta myyjästä elää vahvana. Siksi myytti onkin murrettava ja pikaisesti: asiakasta on autettava ostamaan, ei pakotettava siihen. Petteri Laine

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vastaa vielä tähän: