CRM -projekti ja pitkän matkan pyöräily – mietteitä satulan päältä

Social sharing

Pyoraily_Ranska

Sain tuossa kesän lopuksi mahdollisuuden toteuttaa pitkäaikaisen toiveeni pitkän matkan pyöräilystä Keski-Euroopan vuoristoisilla teillä.  Kun mietin koko prosessia suunnittelusta toteutukseen, en voi olla huomaamatta tiettyjä yhteneväisyyksiä CRM -projektiin. Moni johonkin lajiin tosissaan hurahtanut löytää yhtä jos toista yhteneväisyyttä muuhun elämäänsä, mutta tässä on kyllä enemmän!

Pitkänmatkanpyöräilyn tärkeimpiä osia on huolellinen suunnittelu. Ensin tuijotetaan karttaa ajatellulta kohdalta ja pohditaan, mistä voi ylipäätäänsä ajaa, onko ajaminen turvallista valitulla reitillä ja millaisia nousuja. Korkeuskäyrällinen kartta auttaa ja on aika lailla välttämätön suunnittelussa.  Sitten peilataan reittiä omaan kuntoon ja mietitään, että pitäisikö matkaa lyhentää vai kuntoa kohottaa. Itse päädyin kompromissiin eli lyhensin matkaa ja kohotin kuntoa. Laskin oikein, että matkaan tulee merkittävästi lisää, kun pysyy miellyttävillä/turvallisilla reiteillä. Samoja lainalaisuksia pätee CRM –projektiin. Alussa on intoa ja halua tehdä kaikki samantien hirveällä vauhdilla. Kun asiaa tarkastelee kriittisin silmin havaitsee, että a) projektin laajuutta on kavennettava b) organisaation CRM-kuntoa kohottaa ja c) kokonaisuus kuten esimerkiksi IT-arkkitehtuuri on suunniteltava huolella.

Prinsiippi 1: Suunnittele huolella  ja valmenna tulevaan  

Varusteiden osalta pyöräilyssä päästään tosissaan optimointiin ja hienosäätöön. Tässä tapauksessa pätee täsmälleen sama sääntö kuin CRM –projektissa –  vähemmän on vaan enemmän. Jotta päivämatkat ja vauhdin saa pidettyä riittävän nopena, niin mitään ylimääräistä ei kaivata mukaan. Moni CRM –projekti kaatuu jo alussan liialliseen varustemäärään eli  tarkemmin sanottuna liian laajoihin vaatimuksiin. Jalkautus vaikeaa, jos ei peräti mahdotonta. Olen monesti kuullut lauseen, jonka hieman mukailin tähän yhteyteen, että kyllä ne tiedot sinne pyörii ajan kanssa, mutta kun ei vaan pyöri.

Prinsiippi 2: Vähemmnän on enemmän

Kun suunnittelu on tehty ja matka on alkamassa, on vielä aika valita tekniikka. Nykypäivänä ei olla enää pelkkien paperikarttojen varassa, vaan avuksi on saatu digitaalisia karttoja tableteille. Niissäkin tuli huomattua, että autoille suunnitelluista kartoista ei ole hyötyä. Täytyy hankkia kartta, jossa on mahdollisuus pyöräilyreitin valintaan ja senkin osalta kannattaa analyosoida soveltuvuus omaan kohteeseen. Schwarzwaldin metsätiellä eksyksissä kuitenkin totesimme, että digitaaliseenkaan karttaan ei kannata luottaa liikaa, vaan omalla analytiikalla viimeistelee reittuvalinnan.  Samaan tapaan CRM  -projektissa oikean ohjelmiston löytyminen on ensiarvoisen tärkeää, mutta ilman omia toimintamalleja ja prosesseja ei pääse pitkälle.

Prinsiippi 3: Ohjelmisto on vain apuväline, josta ei ole hyötyä  ilman omia toimintamalleja

Seuraavassa osassa käsittelenkin sitten tarkemmin itse projektivaihetta.

The following two tabs change content below.
Myynti ja markkinointi sekä niihin liittyvien työvälineiden kehitys on ollut Kain intohimona ja työnä jo useamman vuosikymmenen ajan. Nykyisin Kai edistää markkinoinnin ja myynnin siirtymistä digiaikaan. Kai toimii Cloudriven CRM Oy:n toimitusjohtajana tavoitteena paremmat asiakaskokemukset.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vastaa vielä tähän: