Applen iPad työkäytössä? iPad myyjän työkaluna ja vieläpä CRM-järjestelmän käyttöön?
Varmaankin ajattelet, että nyt pilailen kustannuksellasi. Mutta ei, olen aivan tosissani. iPad nimittäin soveltuu nyt myös myyjän ja myyntijohdon työvälineeksi, jonka kautta CRM:ää voi käyttää ihan oikeasti.
Microsoftin pilvi-CRM:n (Microsoft Dynamics CRM Online) viimeisin päivitys, viralliselta nimeltään December 2012 Service Update, toi nimittäin monien muiden ominaisuuksien lisäksi myös tuen iPad-tabletille. Päivitys sisältää erityisesti iPadin kosketusnäytölle suunnitellun myyjän käyttöliittymän.
iPad myyjän työvälineenä
iPadin CRM-käyttöliittymä on käytännössä myynnin käyttöön suunnattu “karsittu” versio Dynamics CRM:n normaalista käyttöliittymästä, kuten oheisesta kuvasta näkyy.
Mukana ovat myynnin tarvitsemat perustiedot liideistä, asiakkaista, yhteyshenkilöistä ja myyntimahdollisuuksista. Koska CRM:n uusi tablettikäyttöliittymä on nimenomaan suunniteltu ja toteutettu iPadin kosketusnäytölle, on se käyttö niin tietojen tarkasteluun kuin syöttämiseenkin helppoa.
Dynamics CRM:n iPad-käyttöliittymällä käytetään uusia (saman päivityksen osana tulleita) “prosessiorientoituneita” CRM-lomakkeita, joista alla esimerkkinä näkyy Mahdollisuus- eli Opportunity–lomake iPadillä tarkasteltuna.
Nämä uudentyyppiset CRM-lomakkeet sopivat tarkoituksenmukaisessa yksinkertaisuudessaan mielestäni erinomaisesti juuri tablettikäyttöön.
iPad on nyt myös myyntijohdon työväline
Koska myös CRM:n kaaviot ja koontinäytöt (Dashboard) ovat käytettävissä tässä CRM:n tablettiversiossa, tarjoaa se näin samalla yrityksen myyntijohdolle aidosti mobiilin työvälineen, jolla myynnin tilannetta voi näppärästi tarkastella mistä hyvänsä.
Lisätietoa Dynamics CRM:n iPad-käytöstä
Tarkempi selostus siitä, mitä kaikkea Dynamics CRM:n iPad-käyttöliittymällä voi tehdä, löytyy Microsoft Dynamics CRM Team –blogista. Ja jos kiinnostusta riittää, käydään alla olevassa 20-minuuttisessa videossa iPad-käyttöliittymän ominaisuudet ja rajoitukset nippeli nippeliltä.
Microsoft teki sen – aidosti mobiilin CRM:n
Tässä ensimmäisessä vaiheessa CRM:n tablettikäyttöliittymä on suunnattu vain myynnille, mutta toisaalta juuri myyjät ovat yksi yrityksen “mobiileimmista” työntekijäryhmistä, jotka CRM:ää työssään tarvitsevat. Siten juuri myynnin tablettisovellus puolustaa mielestäni hyvin paikkaansa prioriteettilistan kärjessä.
Huomattava on, että tällä hetkellä iPad-käyttö on mahdollista vain Dynamics CRM Online -pilvipalvelussa. Omalle palvelimelle asennettuun CRM-versioon tätä herkkua ei valitettavasti vielä saa, vaan on odoteltava myöhemmin tänä vuonna tulevaa CRM-päivitystä.
Mielestäni Microsoft on onnistunut tekemään CRM:n mobiilikäytöstä juuri sitä, mitä sen olisi aina pitänyt olla.
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Aidosti mobiili myyjän CRM ja iPad - 16.03.2013
- Microsoft Dynamics CRM 2011 -pääkäyttäjävinkki: pikahaun kenttien määritys - 11.02.2013
- Markkinointiautomaatio – oiva jouluapulainen - 17.12.2012
- Asiakkuudenhallintajärjestelmä ei ole pelkkä asiakasrekisteri - 02.10.2012