Ennen oli elämä helppoa, kun asioille ei ollut niin monia vaihtoehtoja. Oli Posti- ja Telelaitos, valtion katsastuskonttorit, Mobira Cityman ja Hoover.
CRM-järjestelmien osalta vielä 90-luvulla käytännössä ainoa vaihtoehto oli hankkia omaan konesaliin asennettu, kullekin yritykselle vahvasti räätälöity sovellus. Tällaiseen oli varaa vain kaikkein suurimmilla yrityksillä – eikä oikeastaan niilläkään.
Itsekin aloitin CRM-urani 90-luvun puolella. Juuri valmistuneena maisterina tehtäväni oli koodata eräälle suurelle teleoperaattorille CRM-järjestelmää.
Maailma muuttuu, Eskoseni
Vuonna 1999 kaikki sitten muuttui, kuin entinen Oraclelainen Marc Benioff kumppaneineen perusti yrityksen nimeltä Salesforce.com. Yritys, joka nykyisin tunnetaan pelkästään nimellä Salesforce, toi markkinoille CRM-järjestelmän internetissä jaeltuna kuukausivelotteisena ohjelmistopalveluna (Software-as-a-Service, SaaS) eli nykykielessä pilvipalveluna.
Yllättäen raskaille CRM-projekteille olikin saatavilla vaihtoehto: “kevytversio”, joka kuitenkin tarjoaa useimmille yrityksille riittävän toiminnallisuuden ja vieläpä ilman laitteisto- ja ohjelmistoinvestointeja sekä minimaalisilla räätälöinneillä.
Salesforce on sittemmin saavuttanut huiman suosion ja tätä nykyä heillä on Wikipedian mukaan yli 80 000 asiakasyritystä ja yli 2 100 000 käyttäjää. Tämän jälkeen myös muut raskaan sarjan CRM-pelurit. kuten Oracle ja Microsoft, ovat lähteneet tarjoamaan CRM-sovellusta pilvipalveluna.
CRM á la carte
Nykyisin näitä CRM-järjestelmän hankkimisen vaihtoehtoja sitten riittääkin. Otetaanpa esimerkiksi toimitusvaihtoehdoissa kunnostautuva Microsoft, jonka Dynamics CRM on saatavissa kolmella eri tavalla toimitettuna:
- Paikallisena asennuksena (“On-Premise”), joka on siis se perinteinen tapa ostaa ohjelmistoja omalle serverille pyörimään. Tämä on Microsoftin asiakaskunnassa edelleen toki se suosituin tapa hankkia CRM-sovellus.
- Toimittajan tarjoamana sovelluspalveluna (“Partner-Hosted”), mikä tarkoittaa, että CRM-sovellus hankitaan toimittajalta, joka tarjoaa sen palvelukeskuksestaan.
- Microsoftin toimittamana sovelluspalveluna (On-Demand), jonka saa lkäyttöön kuukausiveloituksella ja joka kantaa nimeä Microsoft Dynamics CRM Online.
Microsoft tarjoaa tämän lisäksi CRM-asiakkailleen mahdollisuuden siirtyä varsin joustavasti paikallisten ja pilviasennusten välillä. Yritys voi siten vaikkapa aloittaa CRM-käytön pilvipalvelussa ja siirtyä tarvittaessa “omaan” CRM-järjestelmään. Myös siirtyminen paikallisesta CRM-asennuksesta online-palveluun on mahdollista.
Luulitko, että tavat hankkia Microsoftin CRM-sovellus loppuivat tähän? Ehei, vielä on (ainakin) yksi vaihtoehto: CRM-sovelluksen hankkiminen asennettuna esimerkiksi Amazon-pilveen.
Aivan oikein, kyseessä on se sama nettikirjakauppa, joka tarjoaa mm. musiikin, lelujen ja kenkien lisäksi myös pilvilaskentapalveluja.
Tässä mallissa yritys hankkii CRM-ohjelmiston lisenssit samalla periaatteella kuin paikallisesti asennetun CRM-järjestelmän tapauksessa, mutta itse ohjelmisto asennetaankin Amazonin isännöimään pilviympäristöön.
Valinnan vaikeus
Mitä enemmän vaihtoehtoja, sitä vaikeampi valita? Kyllä, ainakin jos yksi valinta sulkee muut vaihtoehdot lopullisesti pois. Pilvestä hankittava CRM-sovellus on kuitenkin tänä päivänä erittäin varteenotettava vaihtoehto, jota ehdottomasti kannattaa mielestäni harkita yrityksessä kuin yrityksessä.
Yhä useammat suuretkin yritykset valitsevat nykyisin CRM-pilvipalvelun perinteisen oman CRM-järjestelmän sijaan. Näin on myös Suomessa.
Mitä mieltä olet CRM-järjestelmän hankinnasta? Onko pilvipalvelu mielestäsi vaihtoehto omalle yrityksellesi? Onko yritykselläsi jo kokemusta pilvi-CRM:stä?
Kai Grass
Latest posts by Kai Grass (see all)
- Markkinointiautomaatiota matkailualalle - 16.06.2020
- CRM VUONNA 2019 - 15.03.2019
- Markkinointiautomaatio ja asiakkuudenhallinta – välttämätön liitto? - 13.02.2018
- Kuinka markkinointiautomaation ohjelmistoyritys ClickDimensions nousi sarjansa voittajaksi – suutarin lapsilla olikin kengät! - 10.10.2016