Sen seitsemän tapaa hankkia CRM-järjestelmä

Choices by keepitsurreal, on FlickrEnnen oli elämä helppoa, kun asioille ei ollut niin monia vaihtoehtoja. Oli Posti- ja Telelaitos, valtion katsastuskonttorit, Mobira Cityman ja Hoover.

CRM-järjestelmien osalta vielä 90-luvulla käytännössä ainoa vaihtoehto oli hankkia omaan konesaliin asennettu, kullekin yritykselle vahvasti räätälöity sovellus. Tällaiseen oli varaa vain kaikkein suurimmilla yrityksillä – eikä oikeastaan niilläkään.

Itsekin aloitin CRM-urani 90-luvun puolella. Juuri valmistuneena maisterina tehtäväni oli koodata eräälle suurelle teleoperaattorille CRM-järjestelmää.

Maailma muuttuu, Eskoseni

Vuonna 1999 kaikki sitten muuttui, kuin entinen Oraclelainen Marc Benioff kumppaneineen perusti yrityksen nimeltä Salesforce.com. Yritys, joka nykyisin tunnetaan pelkästään nimellä Salesforce, toi markkinoille CRM-järjestelmän internetissä jaeltuna kuukausivelotteisena ohjelmistopalveluna (Software-as-a-Service, SaaS) eli nykykielessä pilvipalveluna.

Yllättäen raskaille CRM-projekteille olikin saatavilla vaihtoehto: “kevytversio”, joka kuitenkin tarjoaa useimmille yrityksille riittävän toiminnallisuuden ja vieläpä ilman laitteisto- ja ohjelmistoinvestointeja sekä minimaalisilla räätälöinneillä.

Salesforce on sittemmin saavuttanut huiman suosion ja tätä nykyä heillä on Wikipedian mukaan yli 80 000 asiakasyritystä ja yli 2 100 000 käyttäjää. Tämän jälkeen myös muut raskaan sarjan CRM-pelurit. kuten Oracle ja Microsoft, ovat lähteneet tarjoamaan CRM-sovellusta pilvipalveluna.

CRM á la carte

Nykyisin näitä CRM-järjestelmän hankkimisen vaihtoehtoja sitten riittääkin. Otetaanpa esimerkiksi toimitusvaihtoehdoissa kunnostautuva Microsoft, jonka Dynamics CRM on saatavissa kolmella eri tavalla toimitettuna:

  1. Paikallisena asennuksena (“On-Premise”), joka on siis se perinteinen tapa ostaa ohjelmistoja omalle serverille pyörimään. Tämä on Microsoftin asiakaskunnassa edelleen toki se suosituin tapa hankkia CRM-sovellus.
  2. Toimittajan tarjoamana sovelluspalveluna  (“Partner-Hosted”), mikä tarkoittaa, että CRM-sovellus hankitaan toimittajalta, joka tarjoaa sen palvelukeskuksestaan.
  3. Microsoftin toimittamana sovelluspalveluna (On-Demand), jonka saa lkäyttöön kuukausiveloituksella ja joka kantaa nimeä Microsoft Dynamics CRM Online.

Microsoft tarjoaa tämän lisäksi CRM-asiakkailleen mahdollisuuden siirtyä varsin joustavasti paikallisten ja pilviasennusten välillä. Yritys voi siten vaikkapa aloittaa CRM-käytön pilvipalvelussa ja siirtyä tarvittaessa “omaan” CRM-järjestelmään. Myös siirtyminen paikallisesta CRM-asennuksesta online-palveluun on mahdollista.

Luulitko, että tavat hankkia Microsoftin CRM-sovellus loppuivat tähän? Ehei, vielä on (ainakin) yksi vaihtoehto: CRM-sovelluksen hankkiminen asennettuna esimerkiksi Amazon-pilveen.

Aivan oikein, kyseessä on se sama nettikirjakauppa, joka tarjoaa mm. musiikin, lelujen ja kenkien lisäksi myös pilvilaskentapalveluja.

Tässä mallissa yritys hankkii CRM-ohjelmiston lisenssit samalla periaatteella kuin paikallisesti asennetun CRM-järjestelmän tapauksessa, mutta itse ohjelmisto asennetaankin Amazonin isännöimään pilviympäristöön.

Valinnan vaikeus

Mitä enemmän vaihtoehtoja, sitä vaikeampi valita? Kyllä, ainakin jos yksi valinta sulkee muut vaihtoehdot lopullisesti pois. Pilvestä hankittava CRM-sovellus on kuitenkin tänä päivänä erittäin varteenotettava vaihtoehto, jota ehdottomasti kannattaa mielestäni harkita yrityksessä kuin yrityksessä.

Yhä useammat suuretkin yritykset valitsevat nykyisin CRM-pilvipalvelun perinteisen oman CRM-järjestelmän sijaan. Näin on myös Suomessa.

Mitä mieltä olet CRM-järjestelmän hankinnasta? Onko pilvipalvelu mielestäsi vaihtoehto omalle yrityksellesi? Onko yritykselläsi jo kokemusta pilvi-CRM:stä?

The following two tabs change content below.
Myynti ja markkinointi sekä niihin liittyvien työvälineiden kehitys on ollut Kain intohimona ja työnä jo useamman vuosikymmenen ajan. Nykyisin Kai edistää markkinoinnin ja myynnin siirtymistä digiaikaan.

Leave a Reply