Mitä pienempi olet, sitä tehokkaammin sinun tulee markkinoida

Social sharing

Omistan itse pienen yrityksen ja teen yhteistyötä enimmäkseen pienten yritysten kanssa.  Kaikilla yrityksillä on rajalliset resurssit, mutta pienillä yrityksillä ne vasta rajalliset ovatkin.

Mistä eväät kasvuun?

Ajatellaanpa vaikka yhden naisen tai miehen yritystä. Sama henkilö hoitaa yrityksen markkinoinnin, myynnin, tuotannon, kehittämisen ja hallinnon. Yleensä tämä tarkoittaa sitä, että niin kauan kun yrityksellä (= yrittäjällä) on kädet täynnä saatujen tilausten täyttämisessä, ei myyntiin juurikaan jää aikaa. Hyvät yhden hengen yritykset yleensä pärjäävätkin varsin hyvin tekemättä kovin paljoa aktiivista myyntiä – suositusten ja tyytyväisten nykyasiakkaiden kautta. Mutta entä jos yrittäjä haluaa kasvattaa liiketoimintaa? Tämä tarkoittaa, että myyntiin täytyy käyttää aikaa enemmän, eikö niin? Luultavimmin, mutta se ei riitä.

Ota avuksi tehokas markkinointi

Vielä heikompaan asemaan kuin myynti, jää pienissä yrityksissä yleensä vain markkinointi. Markkinointia ei koeta tarpeelliseksi tai hyödylliseksi, mutta kylläkin kalliiksi. Minä taas väitän, että pieni – varsinkin pieni ja kasvuhakuinen – yritys tarvitsee nimenomaan erittäin tehokkaan ja mahdollisimman automaattisesti toimivan, jatkuvasti kehitettävän markkinointikoneiston. Sillä markkinoinnin perimmäinen tehtävä on tehdä myyminen helpommaksi, ja tätä helpotusta pieni yritys totisesti tarvitsee.

Myyminen tarkoittaa yleensä, että yrittäjän täytyy käydä henkilökohtaisesti (tai puhelimitse) myymässä tuotettaan/palveluaan potentiaalisille asiakkaille. Ja tämä jos mikä on aikaa vievää puuhaa. Mutta jos markkinointisi toimii tehokkaasti, tavoitat huomattavan paljon suuremman joukon potentiaalisia asiakkaita ilman, että teet työtä suorassa suhteessa kontaktien määrään. Tehokas markkinointikoneisto suodattaa kaikista potentiaalisista asiakkaista ne, joiden kanssa kaupat voivat oikeasti syntyä tässä ja nyt. Näin käyttösi tehostuu merkittävästi.

Tehokas markkinointi tehdään verkossa

Tajusin tämän itse, kun aloin tosissani panostaa oman yrityksen verkkosivustoon ja sen näkyvyyteen Googlessa. Sitä mukaa, kun sivuston verkkonäkyvyys parani, kasvoivat myös verkkosivuston kävijämäärät sekä sitä kautta tuotetut liidit  ja asiakkaiden yhteydenotot. Ymmärsin, että jos pieni yritys satsaa tosissaan toimivaan ja automatisoituun verkkomarkkinointiin, on sillä mahdollisuus keskittää myyntiaktiviteetit paljon potentiaalisempiin asiakkaisiin. Avainsanoja tässä ovat toimiva, automatisoitu ja verkkomarkkinointi, sillä perinteisillä keinoilla ei tämä ole mahdollista.

Haastankin kääntämään perinteisen ajattelun markkinoinnista ylellisyytenä ja lähes turhana kuluna päälaelleen. Mitäs jos ajattelisitkin markkinointia yrityksesi kannattavan kasvun mahdollistavana moottorina. Ja mitä jos opettelisit ymmärtämään, miksi markkinoinnin keskittäminen nimenomaan verkkoon on ainoa oikea tapa pienelle(kin) yritykselle.

The following two tabs change content below.

Pekka Sahlsten

Pekka työskentelee konsulttina CRM-kehityshankkeiden parissa Crementum Oy:ssä.

5 Comments

  1. Tehokas markkinointi tehdään mielestäni kasvotusten ihmisten luona juttelemalla. Tätä voidaan toki tukea netissä. Suurimmat markkinoinnilliset hyödyt on tulleet hyvän toiminnan perusteella jolloin minua ollaan suositeltu eteenpäin. Tämän seurauksena on tullut myös kauppoja. Ei ole tarvinnut myydä, kun asiakas on soittanut, että kuulin henkilöltä x sinusta ja tahtoisin ostaa…

  2. No mitään "oikeaa" mediaa ei ole olemassakaan.Sensijaan eri mediat voi olla toisiaan tukevia.Sanoisin että pienen yrityksen ei kannata verkkoon aluksi mainosmielessä tunkea lainkaan! Esimerkiksi Pienen paikkakunnan vaateliikkeen on järkevämpää tehdä suoramarkkinointia alueensa asukkaille. Voi tulla jopa halvemmaksi…Toki lähetettävä materiaali pitää olla kunnossa.Mutta se on sitten toinen aihe, että minkälainen sen pitää olla..

  3. Kiitos kommenteista Ilkka ja Jussi!Ilkka, olet toki oikeassa, ettei henkilökohtaisen kontaktin tehiokkuutta voita mikään. Mutta kasvotusten tapahtuva asiakaskontakti ei täytä tässä käyttämääni markkinoinnin määritelmää, sillä itä ei voi automatisoida, eikä se monistu lisäämättä henkilöresursseja. Suosittukset ovat toki myös erittäin hyviä ja niiden avulla myynti helpottuu suunnattomasti. Mielenkiintoinen kysymys mielestäni on, voiko verkon avulla tehostaa bisneksen saamista suositusten kautta.Jussi, olen kanssasi 100 % eri mieltä pienen paikallisen yrityksen panostuksesta varkkomarkkinointiin. Toivonkin hartaasti, ettet ainakaan ammattisi puolesta ole neuvomassa yrityksiä unohtamaan verkko markkinointikanavana kokonaan. Suoramarkkinointikampanjastakin saat nimittäin paljon enemmän tehoa, kun kytket sen sopivalla tavalla verkossa olevaan markkinoinnin ydinprosessiin.En tosin ole "viran puolesta" tekemisissä kuluttajakaupan kanssa, mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että esimerkkisi vaateliikkeen kannattaa satsata vähintäänkin uskollisen uudelleen ostavan asiakaskunnan rakentamiseen verkon tuella esim. Facebookissa.

  4. Käytinkin sanaa: ALUKSI.Toki verkossa kannattaa olla, mutta ei se nyt ihan ensimmäinen asia ole mihin pitää panostaa.Pienen yrityksen on aloitettava jostain, joka myös samaantien tuo rahaa. Ja se on suoramarkkinointi. Verkossa on paljon opeteltavaa monelle yrittäjälle, ja siihen kannattaa keskittyä ajan kanssa.Oikein tehty suoramarkkinointi tuottaa myös liidejä ja asiakaslistoja, joita jatkossa voi sitten käyttää uusilla markkinoinnin tavoilla..jos haluaaVerkossa kilpaillaan aina näkyvyydestä…usein rahalla. Suoramarkkinoinnilla voi erottua, kun käyttää mielikuvitusta.Ps. En ole markkinoinnin neuvomis-alalla. Eli ei huolta.. en neuvo muita.

  5. Jussi, kiitos hyvistä pointeista. Sovitaanko, että olemme asiasta varsin eri mieltä?Offline-suoramarkkinointia en missään pidä huonona, mutta mielestäni se(kin) kannattaa ehdottomasti "kytkeä verkkoon", kun se tehdään oikein. Verkossa ei välttämättä tarvitse suuria summia rahaa, sillä sekä verkkosivujen tekeminen että sosiaalisen median palvelut ovat parhaassa tapauksessa (lähes) ilmaisia. Paikallinen hakukonenäkyvyyskin on usein mahdollista ilman rahan käyttämistä mainontaan – lähes pelkästään hyvin toteutetuilla verkkosivuilla ja hyvällä sisällöllä.Asiantuntemusta markkinoinnista voi ja kannattaakin mielestäni ostaa, jos tuntuu siltä, että opeteltavaa on liikaa. Pääsee nopeammin siihen kassavisrtaan kiinni.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vastaa vielä tähän: