Kuten STT:n uutisessa juuri eilen kerrottiin, ei Twitter ole saavuttanut Suomessa mainittavaa suosiota. “Suomessa Twitterille ei ole ilmestynyt ketään niin tunnettua käyttäjää, että hänen kommenttinsa houkuttelisivat lisää väkeä palveluun”, kerrotaan uutisessa.
(Hesarin ja Kauppalehden juttu aiheesta.)
Itseäni kiinnostaa eniten erilaisten web-palveluiden käyttömahdollisuudet nimenomaan B2B-ympäristössä. Mm. blogien ja businessorientoituneiden yhteisöjen (kuten LinkedIn ja Xing) hyödyt olen pystynyt perustelemaan itselleni helposti. Facebookista olen pysynyt poissa pelkästään siitä syystä, ettei aika riitä kaikkien medioiden seuraamiseen, eikä FB näytä mielestäni hyödylliseltä itseni ja yritykseni käyttöön. Twitterin kohdalla olen ollut myös tähän mennessä skeptisellä kannalla. Suuri vaikutus tähän on tietysti ollut käyttäjien vähyydellä Suomessa.
Kuitenkin “visertämisen” suosio meilläkin saattaa lähteä kasvun viiveellä, kuten oli Facebookin kohdalla. FB:ssä kasvu Suomessa lähti liikkeelle vasta 2007 eli vuotta myöhemmin kuin suuressa maailmassa. Palvelu täytyy toki saada suomen kielellä, ennen kuin siitä tulee meillä massojen palvelu, mitä STT:n uutinen ei mitenkään kommentoinut .
Siispä pysyttelen kuulolla ja koetan hahmottaa Twitterin käyttömahdollisuuksia busineksessa. Mieleen tulee ainakin käyttö nettimarkkinoinnin yhtenä kanavana tukemassa muita sekä yrityksen sisäisenä tiedotuskanavana. Mobiilisuus voisi tietysti olla se juttu…
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011