Onko perinteisten asiakkuudenhallintajärjestelmien aika ohi?

Yrityksissä on otettu käyttöön kiihtyvällä tahdilla CRM asiakkuudenhallintajärjestelmiä. Osa yrityksistä on tavoitellut selkeämpää myyntiprosessia ja osa taas parempaa näkyvyyttä myyntiputkeen. Usein tavoitteet eivät ole kuitenkaan toteutuneet. Monesti myyjien on vaikea nähdä CRM-järjestelmän hyötyjä ja tiedon syöttäminen järjestelmään edustaa vain ylimääräistä työtaakkaa. Usein hyödyt näkyvät vain johdolle, joka tarkkailee toimintaa erilaisten raportointi- ja analytiikkakojelautojen takaa. CRM-järjestelmiä … [Lue lisää…]

CRM -projekti ja pitkän matkan pyöräily – mietteitä satulan päältä

Sain tuossa kesän lopuksi mahdollisuuden toteuttaa pitkäaikaisen toiveeni pitkän matkan pyöräilystä Keski-Euroopan vuoristoisilla teillä.  Kun mietin koko prosessia suunnittelusta toteutukseen, en voi olla huomaamatta tiettyjä yhteneväisyyksiä CRM -projektiin. Moni johonkin lajiin tosissaan hurahtanut löytää yhtä jos toista yhteneväisyyttä muuhun elämäänsä, mutta tässä on kyllä enemmän! Pitkänmatkanpyöräilyn tärkeimpiä osia on huolellinen suunnittelu. Ensin tuijotetaan karttaa ajatellulta kohdalta … [Lue lisää…]

CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti

CRM-hankkeet ovat usein tuskaa erityisesti monissa keskisuurissa yrityksissä. Kokemukseni mukaan suurin syy tähän on, että asiakkuudenhallinnan kehityshankkeen ja CRM-järjestelmän käyttöönoton vaatimat perustekijät, kuten hankkeen johtaminen muutoshallinta johdon ja henkilöstön sitouttamis- ja perehdyttämistarve aliarvioidaan pahasti. Toki monet hankkeet on myös käynnistetty ilman selkeää näkemystä tavoitelluista liiketoimintahyödyistä, jolloin mitään hyötyjä on vaikea saada aikaankaan. Pahimmissa tapauksissa ei … [Lue lisää…]

Aidosti mobiili myyjän CRM ja iPad

Applen iPad työkäytössä? iPad myyjän työkaluna ja vieläpä CRM-järjestelmän käyttöön? Varmaankin ajattelet, että nyt pilailen kustannuksellasi. Mutta ei, olen aivan tosissani. iPad nimittäin soveltuu nyt myös myyjän ja myyntijohdon työvälineeksi, jonka kautta CRM:ää voi käyttää ihan oikeasti. Microsoftin pilvi-CRM:n (Microsoft Dynamics CRM Online) viimeisin päivitys, viralliselta nimeltään December 2012 Service Update, toi nimittäin monien muiden … [Lue lisää…]

Myynnin johtaminen ja CRM-järjestelmä – Osa II: myyntiaktiviteetit

[box style=”rounded” border=”full”]Tämä postaus on toinen osa sarjasta, joka käsittelee myynnin johtamista modernia CRM-järjestelmää hyödyntäen. Kirjoitussarjassa käsittelemme mm. myyntiprosessia, myynnin mittareita, myyntitavoitteiden johtamista sekä näiden asioiden viemistä CRM-järjestelmään myynnin johtamisen konkreettisiksi välineiksi. Tässä osassa tarkastelemme yhtä myynnin perusasiaa – myyntiaktiviteetteja – ja niiden mittaamista. Sarjan ensimmäinen osa löytyy täältä: Myynnin johtaminen ja CRM-järjestelmä – osa … [Lue lisää…]

Microsoft Dynamics CRM 2011 -pääkäyttäjävinkki: pikahaun kenttien määritys

Onko sinulla ongelmia löytää tietoa Dynamics CRM:stä? Tässä Microsoft Dynamics CRM 2011 -käyttövinkkien sarjan aloittavassa postauksessa neuvomme, kuinka Microsoft Dynamics CRM:n pikahaku saadaan löytämään halutut tiedot. Ongelma: CRM:stä ei löydy mitään! Monet Microsoft Dynamics CRM –käyttäjät törmäävät tähän samaan ongelmaan: vaikka tietuenäkymässä on tietty kenttä selvästi nähtävissä , ei haku tuon kentän perusteella onnistu. Kuvan … [Lue lisää…]