Markkinointiautomaatio – mitä automatisoida?

Markkinointi on tällä hetkellä automaation juhlaa, ainakin päätellen, mikä on useimpien organisaatioiden projektilistalla. Näyttäisi siltä, että markkinointiautomaation projekteja joko pystytellään tai hanketta mietitään. Vanhana automaation ammattilaisena ensimmäiseksi mieleen tuleva kysymys, mitä prosessia asiakkaat ovat automatisoimassa? Automaatiohan tarkoittaa toistuvan tehtävän muokkaamista siten, ettei siihen tarvitse ihmisen koskea. Keskusteltuani useamman markkinointiautomaatio projektiin osallistuneen kanssa, tulokset ovat olleet hämmästyttävän huonoja. Näissä … [Lue lisää…]

Lisää vientiä huipputuotteille uusia teknologioita ja toimintatapoja hyödyntämällä

Viennin kehittämisessä pitäisi perinteisten viennin edistämiskeinojen lisäksi hyödyntää merkittävästi enemmän uusinta teknologiaa ja suunnata myynti ja markkinointi uusille markkina-alueille sekä kanaviin. Nykypäivän vientiä on hankala nostaa kasvuun osallistumalla alan messuille, pörräämällä vientirenkaissa ja käymällä viennin edistämismatkoilla. Sen lisäksi, että se on kallista, on se monesti myös varsin tehotonta. Tosi asia on, että asiakkaat (sekä B2C että B2B markkinoilla) … [Lue lisää…]

Kauppamatkustajan kuolema?

Myyntiä käsittelevissä blogeissa on maailmalla ollut viime aikoina kovasti mielipiteitä ja keskustelua, siitä, mikä on myyjän ammatin tulevaisuus – ja jopa siitä, tarvitaanko myyjiä kohta enää ollenkaan. Ja vaikka se varsin etäiseltä kuulostaakin, ettei myyjiä muka enää tarvittaisi, tapahtuu varsinkin kuluttajakaupassa varsin moni ostos nykyään täysin ilman myyjää – verkossa. B2B-liiketoiminnassa on myös havaittavissa samaa … [Lue lisää…]

Uusia asiakkaita vuonna 2011?

Jos tavoitteenasi on löytää uusia asiakkaita vuonna 2011, tässä olisi hieman lukemista aiheesta näin välipäiviksi. Prospektointi – Opas Systemaattiseen Asiakashankintaanhttp://static.slidesharecdn.com/swf/ssplayer2.swf?doc=prospektointi-opassystemaattiseenasiakashankintaan-091215153832-phpapp02&stripped_title=prospektointi-opas-systemaattiseen-asiakashankintaan&userName=myyntiplus

Myyntijuna puksuttaa

Vierailijapostauksen kirjoittaja Katleena Kortesuo on viestinnän kouluttaja ja tietokirjailija, jonka oma blogi on osoitteessa www.eioototta.fi. Olemme ostamassa vuolukivitakkaa. Olen jo seikkaillut Nunnauunin, Tulikiven ja Vuolerin nettisivuilla. Tulikiven saitti oli ainoa, joka kysyi yhteystietoni, kun halusin ladata esitteen. Harhailin nettisivuilla sunnuntaina, ja heti maanantaina tuli puhelu. Miesmyyjä kysyi, haluanko tulla katsomaan takkoja muutaman korttelin päähän. Minä … [Lue lisää…]

Markkinointi ja myynti on kuin viinanpolttoa

Myyntiorientoituneen markkinointiosaston tunnistaa siitä, että sen jäsenet ovat sisäistäneet tärkeimmän tehtävänsä: luoda yrityksen myyjille tilaisuuksia tavata aidosti potentiaalisia asiakkaita. Myyminenhän on eräänlaista viinanpolttoa, jossa mäskistä (kaikista mahdollisista asiakkaista tai kohderyhmästä) tislataan kirkasta viinaa (ostavia asiakkaita). Myyntiorganisaatiossa tätä tislausprosessia tosin kutsutaan myyntiprosessiksi, jolla pyritään suodattamaan kaikkien mahdollisten asiakkaiden massasta ne, jotka ovat aidosti ostamassa. Ja samalla … [Lue lisää…]