Myyntijuna puksuttaa

Social sharing

Vierailijapostauksen kirjoittaja Katleena Kortesuo on viestinnän kouluttaja ja tietokirjailija, jonka oma blogi on osoitteessa www.eioototta.fi.

Olemme ostamassa vuolukivitakkaa. Olen jo seikkaillut Nunnauunin, Tulikiven ja Vuolerin nettisivuilla. Tulikiven saitti oli ainoa, joka kysyi yhteystietoni, kun halusin ladata esitteen.

Harhailin nettisivuilla sunnuntaina, ja heti maanantaina tuli puhelu. Miesmyyjä kysyi, haluanko tulla katsomaan takkoja muutaman korttelin päähän. Minä – laiska kun olen – kieltäydyin juoksemasta myymälöissä. Niinpä myyjä tarjoutui tulemaan luokseni.

Heppu kävi meillä juuri äsken. Hänestä näkyi selkeästi halu saada kauppaa. Myyjä pystyy järjestämään meille takkaleivinuunin vielä ennen joulua, jos teemme ”nopeita päätöksiä”.

Kun myyntijuna puksuttaa tehokkaasti, asiakkaan ei tarvitse kuin istua kyytiin. En edes välttämättä pitänyt myyjän tyylistä, mutta pidin nopeudesta, tehokkuudesta, vakuuttavuudesta ja tietenkin valitsemastani takasta. Olen aika varma, että huomenna soitan myyjälle ja teen kaupat.

Sunnuntaina saitille, maanantaina myyntipuhelu, tiistaina tapaaminen ja keskiviikkona kaupat. Tällä välin Nunnauuni ja Vuoleri miettivät, että joku on tainnut käydä heidän sivuillaan viikonlopun aikana.

The following two tabs change content below.

Pekka Sahlsten

Pekka työskentelee konsulttina CRM-kehityshankkeiden parissa Crementum Oy:ssä.

3 Comments

  1. Tuota tulikiven esitetilauslomaketta täytyy kyllä kritisoida, vaikka se Katleenan kohdalla toimikin. Lomake on nimittäin kyllä tehty vastoin lähes kaikkia "liidilomakkeen" parhaita käytäntöjä. Tietoa kysytään aivan liikaa ja turhaan. Lisäksi linkki esitetilaukseen pääsivulla on varsin huomaamaton (se on siinä TOIMI HETI-sivupalkissa neljäntenä linkkinä).Lomakkeessa on yhteensä 14 kysymystä (tekstiä ja monivalintaa), joista peräti 9 kappaletta on lomakkessa pakollisia. Vaikka haluaisit imuroida pelkän pdf-esitteen, joudut silti antamaan mm. katuosoitteesi pakollisena.Useat kysymykset, kuten "Rakennushanke" ja "Rakentamiseni ajankohta" suodattavat melko varmasti pois monet potentiaaliset asiakkaat, joilla ei ole tulenpalava kiire saada takka ennen joulua.En ole aivan varma, tuottaako tuo lomake enemmän potentiaalisia asiakkaita kuin mitä se pelottaa pois. Konversiotestaus olisi varmaan mielenkiitoinen tehdä tuolle lomakkeelle.

  2. Hyvä kirjoitus Katleena ja hyvä kommentti Pekka.Pekan kanssa olen täysin samaa mieltä tuosta lomakkeesta. Nimi ja puhelin riittää, koska halutaan nimenomaan liidejä. Jokatapauksessa asiakkaan tilanne on kartoitettava tarkemmin. Minusta tuollaisten tietojen kysyminen kuvastaa koko yrityksen heikkoa myyntiprosessia ja -osaamista.Toki mikäli noilla tiedoilla halutaan skriinata asiakkaita etukäteen tarkemmin, niin toki tiedosta on hyötyä. En vain keksi, että miten se parantaa lopullista myyntitulosta…Vaikka itse en ole verkkomyymisen ammattilainen, niin olisin toteuttanut asian hyvin eritavalla. Mutta hei… Tulikivi oli ilmeisesti ainut, joka edes yritti saada Katleenan haaviinsa. "Parempi edes reikäinen katiska vedessä kuin ei katistkaa ollenkaan." -Klemmaritehtailija

  3. Mä olen samaa mieltä Pekan kanssa siitä, että lomakkeen olisi pitänyt kysyä vähemmän tietoja. Melkein lopetin sen pahuksen lomakkeen täyttämisen, mutta kun kuvasto oli saatava enkä halunnut ajaa rautakauppaan.Lomakkeessa riittäisi asiakkaan nimi, puhelin ja paikkakunta.BTW, Klemmaritehtailijan loppukommentti oli sikäli hauska, että mua sanotaan myös Katiskaksi. 😀

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vastaa vielä tähän: