Asiakkuudenhallinta eli CRM – mistä oikein on kysymys?

Asiakkuudenhallinta eli CRM (Customer Relationship Management) on jo 1990-luvulla suosiota saavuttanut toimintamalli ja liiketoimintastrategia, joka vain vahvistaa asemiaan yritysten toiminnassa myös 2010-luvulla. Yksinkertaistettuna CRM tarkoittaa niitä strategioita ja järjestelmiä, joilla yritys pystyy rakentamaan paremmat suhteet asiakkaisiinsa. CRM – väärin ymmärretty? Hyvin usein CRM ymmärretään vain tietojärjestelmänä, mutta on tärkeä ymmärtää, että CRM on paljon enemmän … [Lue lisää…]

CRM-järjestelmän arvo on käyttäjissä

CRM-järjestelmän käyttöönotto organisaatiossa alkaa yleensä sillä, että määritellään, mitä CRM:llä voidaan tehdä. Tämä vaatimusmäärittely keskittyy siihen, mitä toiminnallisuutta CRM-järjestelmässä tulee olla ja mitä tietoa sinne tulisi tallentaa. Kuitenkin CRM-järjestelmän tuoman hyödyn organisaatiossa määrittelee ensi sijassa se, kuka CRM-järjestelmää käyttää – ja kuinka ahkerasti. Keskiverto CRM-järjestelmän käyttäjä ei ole mikään Power User, vaan hänen taitonsa käyttää … [Lue lisää…]

Sen seitsemän tapaa hankkia CRM-järjestelmä

Ennen oli elämä helppoa, kun asioille ei ollut niin monia vaihtoehtoja. Oli Posti- ja Telelaitos, valtion katsastuskonttorit, Mobira Cityman ja Hoover. CRM-järjestelmien osalta vielä 90-luvulla käytännössä ainoa vaihtoehto oli hankkia omaan konesaliin asennettu, kullekin yritykselle vahvasti räätälöity sovellus. Tällaiseen oli varaa vain kaikkein suurimmilla yrityksillä – eikä oikeastaan niilläkään. Itsekin aloitin CRM-urani 90-luvun puolella. Juuri … [Lue lisää…]

Miten ihmeessä saada myyjät päivittämään CRM-järjestelmää?

Yleinen murheenaihe yrityksissä on CRM-järjestelmän alhainen käyttö ja järjestelmään talletetun tiedon heikko laatu. CRM-sovellukseen tallennettu tieto onkin usein  niin hajanaista, epätäydellistä ja suurelta osin vanhentunutta, ettei sitä voi käyttää johtamisen apuna. Miksi näin? Käytännössä tässä on kyse siitä, etteivät myyjät tyypillisesti päivitä CRM-järjestelmää kuin pakon edessä. Eräässäkin myyntiorganisaatiossa kuulemma myyntijohtajalla oli tapana huutaa huoneestaan tuon … [Lue lisää…]

Joulukorttirumba – joulunajan ikivanha perinne

Tanssittiinko sinunkin yrityksessäsi (jälleen) perinteistä joulunajan tanssia nimeltä joulukorttirumba? Tanssin askeleethan ovat osapuilleen seuraavat: Yrityksen markkinointipäällikkö huomaa joulukuun alussa kalenterista, että asiakkaille olisi taas tänäkin vuonna lähetettävä joulukortteja. (Huokaus) Kuten edellisenäkin vuonna, listaa joulukorttien saajista ei ole missään yhdessä paikassa. Sen sijaan lista täytyy (jälleen) kerätä yrityksen myyjiltä. (Syvä huokaus) Markkinointipäällikkö lähettää myyntiosastolle sähköpostin liitteenä … [Lue lisää…]