Social sharing
CRM-järjestelmien toimittajat lupaavat tuotteidensa tehostavan yrityksen myyjien työskentelyä, tarjoavan näkyvyyttä yrityksen myyntiputkeen ja parantavan asiakassuhteiden hoitamista. Valitettavasti vain pelkällä CRM-järjestelmän pystyttämisellä ei näitä etuja saavuteta. Tarvitaan myös tehokkaasti toteutettu jalkautus.
Jos tunnistat yrityksesi säistä oireista, on varsin todennäköistä, että CRM-järjestelmän räätälöinti, käyttöönotto ja jalkautus on epäonnistunut:
- CRM-sovelluksesta saatava myyntiputken arvo ja myyntiennuste eivät ole tarkkoja eivätkä ajan tasalla.
- Useimpia myyntimahdollisuuksia ei ole päivitetty CRM-järjestelmässä asianmukaiseen myyntiprosessin vaiheeseen..
- Vanhentuneita myyntimahdollisuuksia, joista ei koskaan ole tulossa kauppoja, roikkuu järjestelmässä kuukaudesta toiseen.
- Jokainen myyjä käyttää CRM-sovellusta eri tavalla.
- Myyjät kokevat CRM-järjestelmän vaikeaksi käyttää.
- Liidien etenemistä myyntimahdollisuuksiksi ja niiden lähdettä ei seurata.
- CRM-tietokanta ei ole ajan tasalla tai tieto on niin sirpaleista, ettei sitä voi käyttää esimerkiksi markkinointikampanjoihin.
Mikä avuksi?
Seuraavat asiat kannattaa ainakin tarkistaa:
- Onhan yritykselläsi myyntiprosessi, joka on kuvattu, ajan tasalla ja käytössä? Onhan tuo prosessi viety CRM-sovellukseen asianmukaisella tavalla?
- Onhan CRM-sovelluksesta piilotettu kaikki yrityksellesi turha toiminnallisuus ja syötettävän tiedon määrä minimoitu vain olennaiseen?
- Onhan myyntiporukka koulutettu niin myyntiprosessin soveltamiseen kuin CRM-sovelluksen yhdenmukaiseen käyttöön? (Ei, kahden tunnin pikakurssi ei riitä.)
- Osaahan myyntijohto myös vaatia CRM-järjestelmän käyttöä jopa vanhoilta jermuilta?
- Siivotaanhan CRM-tietokantaa säännöllisesti?
- Onhan CRM-sovelluksen ylläpito ja kehittäminen vastuutettu jollekulle myynnissä?
Siinä lyhyt lista, jonka noudattaminen ei ole aina aivan vaivatonta, mutta aivan välttämätöntä.
Jos sinusta tuntuu, että yrityksesi CRM-järjestelmästä ei saada täyttä hyötyä irti, ota yhteyttä, ja katsotaan, mitä asialle voisi tehdä.
The following two tabs change content below.
Pekka Sahlsten
Pekka konsultoi yrityksiä asiakkuudenhallinnassa.
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Aidosti mobiili myyjän CRM ja iPad - 16.03.2013
- Microsoft Dynamics CRM 2011 -pääkäyttäjävinkki: pikahaun kenttien määritys - 11.02.2013
- Markkinointiautomaatio – oiva jouluapulainen - 17.12.2012
- CRM-ostajan opas on ilmestynyt - 29.10.2012