Noin 2 viikkoa sitten avattiin lupaava sivusto nimeltä Verkkoliiketoiminta.fi. Sivuston tarkoitusperiä luonnehditaan etusivulla seuraavastl:
Avalon, Netbooster, Snoobi ja ZEF Solutions lyöttäytyivät yhteen tarjotakseen osaamisensa digitaalisen markkinoinnin palveluissa. Sivuston tarkoituksena on tuottaa tietoa internetmarkkinoinnin eri osa-alueista sekä niiden suunnittelusta ja toteutuksesta.
Ajatus on hyvä: koota yhteen paikkaan potentiaalisia asiakkaita kiinnostavaa tietoa digitaalisesta markkinoinnista. joka on monelle “maallikolle” vaikea aihe. En kuitenkaan voi väittää olevani innostunut näiden “Digitaalisen markkinoinnin asiantuntijoiden” (kuten he itseänsä etusivulla isosti nimittävät) tuottaman sivuston sisällöstä.
Mikä siis tuossa sivustossa oikein on vikana? Sehän on oikein veikeän näköinen humoristisine Pacman-hahmoineen ja tietoakin sivustolla on yllin kyllin! No, tässä oma arvioni siitä, mikä meni pieleen:
- Etusivulla puhutaan kyllä sivuston tuottaneista yrityksistä ja heidän osaamisestaan ja saavutuksistaan, muttei sanaakaan asiakkaan asioista tai haasteista.
- Sivustolla ei pukahdetakaan siitä, miksi digitaalinen markkinointi voisi olla asiakkaalle hyödyllistä. Sen sijaan kyseessä on tekijöidensä kollektiivinen tuoteoksennus.
- Sivuston sisältö on jäsentelemätön kooste tekijöidensä yhteisestä palvelutarjonnasta.
- Sivustolla olevassa blogissa on kokonaista 3 kirjoitusta, joista viimeisin ilmestyi yli viikko sitten. Yksikään kirjoituksista ei liity mitenkään sivuston käyttäjiin eli potentiaalisiin asiakkaisiin, vaan pelkästään sivustoon itseensä. Ja huomatkaa, että blogi on noiden 4 yrityksen yhteinen, mutta enempää tarinaa ne eivät ole saaneet aikaan yli 2 viikossa. EI kovin vakuuttavaa toimintaa.
- Sivuston tarkoitus on luonnollisesti kerätä liidejä ylläpitäjilleen, mikä on tietenkin OK. Mutta tapa jolla sitä yritetään, on melko alkeellinen. Jokaisen informatiivisen artikkelin perässä on vähemmän kutsuvan näköinen linkki, joka kehottaa esim. “Jätä yhteydenottopyyntö Avalonille sähköpostimarkkinoinnin ratkaisuista!”. Oletus on siis, että sivustolle saapunut tiedonjanoinen potentiaalinen asiakas on heti hienon artikkelin luettuaan valmis myyjän yhteydenottoon. Enpä usko, että noita yhteydenottopyyntöjä mitenkään satelee.
- Hubspotin Website Grader antaa sivustolle arvosanan 61/100, mikä ei ole kovin vakuuttava. Sivuston hakukoneoptimoinnin tasosta taas kertoo jotakin se, että kaikkien sivujen meta description näyttää olevan prikulleen sama teksti: “Verkkoliiketoiminta.fi -sivuston tarkoituksena on tuottaa tietoa internetmarkkinoinnin eri osa-alueista sekä niiden suunnittelusta ja toteutuksesta.” Ei vaikuta minusta asiantuntijan työltä.
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011
Katleena Kortesuo
Pekka, hyviä ja asiallisia huomioita!Näyttää vahvasti siltä, että verkkoliiketoiminta.fi-porukka kaipaa joukkoonsa ammattimaista verkkokirjoittajaa. Tekninen ja visuaalinen osaaminen eivät yksin riitä, jos puuttuu asiakkuusnäkökulma ja kirjoitustaito.Tekisi mieli nostaa käsi ylös ja ilmoittautua, mutta aika ei kerta kaikkiaan riitä joka paikkaan.
Pekka Sahlsten
Kiitos kommentista Katleena, asia on mielestäni juuri noin. Ja kuten otit esille, ei pelkkä kirjoittamisen osaaminenkaan auta, jos ei yksinkertaisesti osata myydä monimutkaisia palveluita lähtien liikeelle asiakkaan tavoitteista ja haasteista.