Internet on tarjoaa lopultakin kaikille yrityksille yhtäläiset mahdollisuudet näkyä verkossa – riippumatta markkinointibudjetin koosta. Kuten Jari Juslén kirjoittaa blogissaan ei yrityksen massalla ole merkitystä virtuaalimaailmassa.
“Pienten organisaatioiden näkökulmasta verkkojalanjälkeen liittyy eräs mielenkiintoinen mahdollisuus. Koska fyysisen maailman lainalaisuudet eivät verkossa ole voimassa, myös pienellä yrityksellä voi olla hyvin suuri verkkojalanjälki. Pienet yritykset voivat menestyksellisesti kilpailla asiakaskokemuksen laadussa kokoluokkaansa moninkertaisten tarjoajien kanssa.”
Miten tämä sitten käytännössä tehdään? Annetaanpa Jarin jatkaa:
“Blogin avaaminen on useimmiten nopein tapa käynnistää verkkojalanjäljen nopea kasvu. Blogin käyttöönotto on suhteellisen vaivaton toimenpide, sen päivittäminen on teknisesti helppoa ja blogiartikkelit päätyvät nopeasti hakukoneiden indekseihin. Lisäksi blogi avaa mahdollisuuden keskustelujen käymiseen, joka osaltaan edistää verkkojalanjälkesi kasvua.”
Siinäpä se. Itse käynnistin tämän blogin, jota nyt luet, noin 3 kuukautta sitten. Kävijät, käynnit ja sivulataukset lasketaan jo useissa tuhansissa, ja päivittäin sivulatauksia on parhaimmillaan satakunta. Kaikkeen tähän olen investoinut rahaa kokonaista 15 euroa. (Ja tämäkin vain, koska halusin oman “.fi”-tunnuksen.) Työtunteja en tietenkään ole laskenut, mutta toisaalta suuri osa sisällöstä, jota blogiin tuotan, on käytettävissä uudestaan muissa yhteyksissä. Tämän lisäksi yritykseni kotisivun liikennemäärät ovat myös moninkertaistuneet yltäen noin kolmasosaan tämän blogin liikenteestä. Ja kaikki tämä ilman minkäänlaisia maksullisia markkinointikeinoja kuten hakukonemainoksia.
Mitä tämä sitten merkitsee hakukonenäkyvyydessä? Antaapa hakukoneen itse vastata asiaan muutamilla hakusanoilla, kuten esimerkiksi b2b-asiakashankinta, uusasiakashankinta ja prospektointi, Mm. kaikilla näillä hakusanoilla yritykseni sivu ja tämä blogi sijoittuvat (ainakin tätä kirjoitettaessa) hyvin korkealle – ellei jopa ensimmäiseksi – Googlen hakutuloksissa. Ja kyllä sama tuntuu pätevän Yahoohonkin, vaikkei sitä kukaan juuri Suomessa käytäkään.
Jos olet saita, voit viedä itsesi ykköseksi Googlen hakutuloksissa jopa ilmaiseksi ja samalla moninkertaistaa asiakkaiden yhteydenotot. Tarvitset vain asiantuntemuksesi, rohkeutta ilmaista mielipiteesi ja sitkeyttä tuottaa säännöllisesti kohderyhmääsi kiinnostavaa sisältöä. Kaikki muu hoituu lähes automaattisesti.
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011