Kirjoitin jo aiemmin asiakkaiden valitsemisesta otsikolla Milloin kannattaa jättää myymättä? Samaan aiheeseen tarttui lauantaina blogissaan myös Seth Godin, ja varsin samoilla linjoilla on hänkin. Tuttuun tyylinsä hän toki kiteyttää asian – paljon minua paremmin – seuraaviin seikkoihin:
- Sinä valitset asiakkaasi, ei päinvastoin
- Valitset asiakaskuntasi mm. hinnoittelulla, tarjoomallasi, markkinoinnillasi ja toimitussäteelläsi
- Kun valikoit asiakkaitasi, huomioi seuraavat asiat:
- kuinka paljon tällainen asiakas tarvitsee sinua
- kuinka vaikea tällaisia asiakkaita on löytää (lisää)
- kuinka hankala heitä on tavoittaa
- kuinka arvokas tällainen asiakas on sinulle
- kuinka vaativa tällainen asiakas on
Kaiken kaikkiaan Sethin mukaan kyse ei pelkästään ole sellaisten asiakkaiden etsimisestä, jotka hyötyvät sinusta ja yrityksestäsi, vaan siitä, kenet todella haluat asiakkaaksesi – ja keitä sinun kannattaa asiakkaaksesi hyväksyä.
The following two tabs change content below.
Pekka Sahlsten
Pekka työskentelee konsulttina CRM-kehityshankkeiden parissa Crementum Oy:ssä.
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011