Social sharing
Kirjoitin jo aiemmin asiakkaiden valitsemisesta otsikolla Milloin kannattaa jättää myymättä? Samaan aiheeseen tarttui lauantaina blogissaan myös Seth Godin, ja varsin samoilla linjoilla on hänkin. Tuttuun tyylinsä hän toki kiteyttää asian – paljon minua paremmin – seuraaviin seikkoihin:
- Sinä valitset asiakkaasi, ei päinvastoin
- Valitset asiakaskuntasi mm. hinnoittelulla, tarjoomallasi, markkinoinnillasi ja toimitussäteelläsi
- Kun valikoit asiakkaitasi, huomioi seuraavat asiat:
- kuinka paljon tällainen asiakas tarvitsee sinua
- kuinka vaikea tällaisia asiakkaita on löytää (lisää)
- kuinka hankala heitä on tavoittaa
- kuinka arvokas tällainen asiakas on sinulle
- kuinka vaativa tällainen asiakas on
Kaiken kaikkiaan Sethin mukaan kyse ei pelkästään ole sellaisten asiakkaiden etsimisestä, jotka hyötyvät sinusta ja yrityksestäsi, vaan siitä, kenet todella haluat asiakkaaksesi – ja keitä sinun kannattaa asiakkaaksesi hyväksyä.
The following two tabs change content below.
Pekka Sahlsten
Pekka työskentelee konsulttina CRM-kehityshankkeiden parissa Crementum Oy:ssä.
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011