Myyntijohtajan (tai vastaavan) tittelillä toimivilla esimiehillä on monenlaisia toimenkuvia. Yksi hyvin tyypillinen piirre suomalaisilla myyntijohtajilla on korostunut asiakastyöskentelyn – omien suorien asiakkaiden – osuus. Kaiken kaikkiaan meillä myyntijohtaja on useinkin ensi kädessä ylin myyjä ja vasta sitten myyntihenkilöstön johtaja. Myyjien johtamista ei tunnuta yrityksissä pidettävän riittävän merkityksellisenä tehtävänä, että siihen kannattaisi käyttää aikaa kovin paljoa.
Mikä on myyntijohtajan oikeaa ajankäyttöä?
Valittaessa voittajaa Suomen Paras Myyntiorganisaatio 2010 –kilpailussa asiantuntijaraatimme teki useita linjanvetoja parhaista käytännöistä, joista yksi oli seuraava nyrkkisääntö hyvälle myyntijohtajan ajankäytölle:
- 1/3 valmentavaa myynnin ja myyjien johtamista, enimmäkseen tarkoittaen kahdenkeskisiä keskusteluita myyjien kanssa
- 1/3 asiakastyöskentelyä ja asiakkaiden tapaamista
- 1/3 hallintoa ja raportointia
Samaan hengenvetoon raadissa todettiin myös, ettei tähän millään riitä normityöaika eli noin 40 tuntia viikossa.
Useimmissa yrityksissä olikin varsin selvää, mihin suuntaan myyntijohtajan ajankäyttöä tulisi säätää – myyjien johtaminen on yleensä se osa, joka jää vähimmälle prioriteetille. Ja kuitenkin, kun mietitään, millä keinolla myynti saadaan organisaatiossa toimimaan parhaiten, on tällä osatekijällä ensiarvoisen tärkeä rooli.
Käyttääkö sinun yrityksessäsi myyntijohto aikansa oikein?
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011