Tänään vietin pitkän päivän Ohjelmistoyrittäjien ja Tekesin Verso- ja VAMOS-ohjelmien järjestämässä Software Sales Camp -seminaarissa Finlandia-talossa. Tilaisuuden ensimmäisen päivään oli koottu erilaisia näkökulmia markkinointiin. Mukana oli “tyylisuunnista” mm. niin ajatusjohtajuus tai thought leadership (Sari Aapola, Keynotes / Xtract), Sissi- ja Gurumarkkinointi (Jari Parantainen, Ediste) kuin Markkinointi 2.0 (Jari Juslén, Conga Group). Muita markkinoinnin ja markkinointiviestinnän keinoja, joista kuultiin esityksiä, olivat messut varsinkin ulkomailla, asiakastilaisuudet ja analyytikkosuhteet.
Keynote-puhuja oli myyntikonsultti Jennifer Vessels (NextStep) USA:sta, joka on erikoistunut auttamaan ulkomaisia yrityksiä aukaisemaan jenkkimarkkinoita. Jenniferin esitys ei ollut mitenkään niin erityinen, etteikö vastaavaa puhujaa olisí löytynyt ihan kotimaastakin. Katsotaan, miten hän vetää tiistain “systemaattisen myynnin” workshopin…
Entinen kollegani ja ystäväni Sari Aapola antoi hyvän yleiskuvan siitä, minkälaisilla menetelmillä pienin yritys voi rakentaa uskottavuutta asiakkaiden silmissä kansainvälisillä markkinoilla ja näin pienentää asiakkaiden tuntemaa riskin tunnetta pienen yrityksen kanssa toimittaessa. Kaikki perustuu Sarin mukaan systemaattiseen yritys- ja tuoteviestin rakentamiseen ja tämän viestin kommunikointiin. Sarin esityksessä jäin kaipaamaan jollain tavalla asiakaslähtöisempää lähestymistapaa viestien rakentamiseen. Toisaalta Sarin ymmärrys strategisen markkinoinnin kentässä on valovuosia itseäni edellä.
TBWA:n Timo Häkkinen toi omassa esityksessään “Kustannustehokkaita markkinointivinkkejä myynnin vauhdittamiseen” esille seikkoja, jotka allekirjoitan mielelläni. Hän sanoi mm. että markkinoinnin perisynti on kampanjoiden teko jatkuvan ja kokonaisvaltaisen markkinoinnin sijaan. Hän toi myös esille sen, kuinka huonosti yritysten markkinointi- ja myyntiorganisaatiot usein tekevät yhteistyötä. Hänenkin mielestään näiden pitäisi tehdä jatkuvaa yhteistyötä ja olla saman yrityksen kaupallisen johdon alaisena. Yhteistyötä auttamassa tulisi Timon mukaan olla CRM-järjestelmä.
Tämä oli minulle ensimmäinen kerta, kun olin kuulemassa Jari Parantaista. Hän on hyvä ja mukaansa tempaava esiintyjä. Jari promosi Edisteen markkinointipalvelukonseptia (“Hunajapurkki”), joka mielestäni on jonkinlainen yhdistelmä Jari Juslénin esille tuomasta inbound-markkinoinnista ja Sari Aapolan tunnetuksi tekemästä thought leadershipistä. Lisää tästä aiheesta löytyy Jarin blogista Gurumarkkinointi. Jarin sanomisista mieleeni jäi hänen ylpeänä lausumansa kommentti “me ei soiteta koskaan asiakkaille“. Hyvä tilanne Edisteelle, mutta monelle muulle yritykselle todennäköisesti vaikea saavuttaa ikinä. Jari oli mukava tavata henkilökohtaisesti, blogikeskustelujen jatkeeksi.
Finpron ja Eventforumin esitykset messuista ja asiakastapahtumista eivät minua vakuuttaneet sisällöllään.
Jari Juslénin sinänsä hyvä esitys oli hyvin pitkälle samansisältöinen kuin mitä hän on jo blogissaan aiemmin julkaissut. Myös tämäkin Jari on ollut minulle tuttu vain blogistaan, joten oli mukava tavata hänetkin “livenä”.
Päivän päätti paneelikeskustelu aiheesta “Brändi. yrityskuva, maine, asiantuntijuus… millä erottautua kansainvälisillä markkinoilla, kun tuotteet näyttävät samanlaisilta“. Paneelissa olivat mukana Sari Aapola, Timo Häkkinen (TBWA), Jussi Harvela (ex-Solid) ja Olli Muurainen (Management Events). Kaikilla oli hyviä näkemyksiä ohjelmistovientimarkkinoilla toimimisesta, ja Jussilla, Ollilla sekä Sarilla myös runsaasti kokemusta asiheesta kukin omalla sarallaan. Hyvä paneeli!
Niin ja olihan siellä vielä iltapala/verkottumistilaisuus, jossa päästiin luomaan hyviä kontakteja.
Tiistaina tilaisuus jatkuu myyntipainotteisena, palaan siihen tuonnempana.
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011
Jari Parantainen
Pekka, kiitos kiitoksista!Niin tosiaan on, ettemme täältä Edisteeltä koskaan soita asiakkaille. Mutta kuten toivottavasti esityksestäni Finlandia-talolla kävi ilmi, tarkoitin _kylmiä_ asiakkaita.Totta mooses otan kapulan kouraan, kun joku on ilmoittanut olevansa kiinnostunut palveluistamme.Tähän liittyy tietysti myös se, että yritämme elää kuin opetamme. Eikä sen taustalla ole mitään jaloa aatetta, vaan aivan omasta introvertistä luonteesta lähtevä pelkuruus.Vihaan soittaa kylmiä puheluja. Siksi on ollut pakko kehittää jotain korvaavaa tilalle. Olen vain huomannut, että todella monet asiantuntijat kärsivät samasta oireyhtymästä.Ne ihmiset, joilta kontaktointi puhelimitse sujuu luontevasti, käyttäkööt ihmeessä sitä myyntityössään! Se on taatusti vikkelin tapa päästä eteenpäin.