Mieti tarkkaa kenet haluat asiakkaaksesi. Aloita käymällä läpi nykyinen asiakaskuntasi. Tee top-10 parhaista asiakkaistasi ja selvitä, mikä niitä yhdistää. Voit käyttää apuna muun muassa näitä kriteerejä:
- Toimiala
- Koko liikevaihdolla ja/tai henkilöstöllä mitattuna
- Sijainti
- Liiketoiminnallinen potentiaali? Kannattavuus? Jatkuva tulo?
- Kuka on kontaktihenkilö (positio)?
Tietenkään kriteerit eivät saa olla niin tiukkoja, ettei kohdeasiakkaita jää riittävästi.
Kysy sitten parhailta asiakkailtasi miksi he ovat yritykseltäsi ostaneet. Koeta ymmärtää, mitkä ovat ne asiakkaan haasteet, jotka yrityksesi voi ratkaista. Määrittele sitten vielä
- Yrityksesi tarjooma tälle asiakasryhmälle
- Relevantit referenssit asiakasryhmälle
Kun nyt tiedät, kuka on ihanteellinen asiakkaasi, tarvitset vielä itsekuria etsiä systemaattisesti vain sellaisia asiakkaita, jotka täyttävät nämä kriteerit. Näiden kriteerien avulla nimittäin varmistat, että jatkossa yritykselläsi on vain hyviä asiakkaita.
The following two tabs change content below.
Pekka Sahlsten
Pekka työskentelee konsulttina CRM-kehityshankkeiden parissa Crementum Oy:ssä.
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011