2 Comments

  1. Pitääkö aina myydä, kun asiakas ei ole ostamassa mitään? Puoliväkisin tarpeen etsiminen voi olla myös haitallista pidemmällä tähtäimellä vaikka lyhyemmällä tähtäimellä tästä varmasti on enemmän hyötyjä, kuin haittoja. Itse uskon myynnissä vahvan verkostoitumisen voimaan. Mitä laajempi verkosto sinulla on sitä todennäköisemmin kuulet tarpeista. Hyvissä verkostoissa asiakas tulee kertomaan tarpeistaa ja niitä ei tarvitse luoda tyhjästä. Aktiivisella verkostoitumisella olenkintehnyt enemmän kauppaa, kuin aktiivisella myynnillä. Mielenkiintoinen yhtälö.

  2. Ilkka, kiitos hyvästä kommentista.Olemme samalla asialla, väkisin ei pidä tuputtaa mitään. Jos asiakkaalla ei oikeasti ole sellaista tavoitetta, jonka saavuttamisessa myyjä voi auttaa, ei kauppoja synny edes väkisin, eikä pidäkään.Sybase-esimerkissä finanssilaitoksilla oli tavoite välttää riskejä, mutta ne eivät olleet havainneet eri tuotelinjojen riskien välistä yhteyttä – ennenkuin myyjä sen heidän tietoisuuteensa toi.Verkostoituminen on erittäin hyvä asia. Kokeneemmat myyjät ovat usein "parempia" juuri sen vuoksi, että heillä on verkostot olemassa, kun nuoremmila niitä ei vielä ole.Siihen ei kuitenkaan pidä luottaa eikä sitä odottaa, että asiakas aina tekisi aloitteen ja tulisi kertomaan tarpeestaan. Asiakas ei välttämättä tiedä/ymmärrä, että hänelle olisi edullista muuttaa nykytilaa.Otetaan esimerkiksi vaikka sähköinen markkinointi, jolla on monen mielestä kiistattomia etuja perinteisiin kanaviin nähden. On kuitenkin paljon yrittäjiä, johtajia ja markkinoijia, jotka eivät tätä tiedä. Heitä on turha odotella ostamaan hienoja verkkomarkkinointipalveluja, vaikka verkoston kautta sellaisen toimittaja löytyisi kuinka helposti.

Leave a Reply