Kun kerran tämän blogin aihe on kaikkien tiedossa, ei ole myöskään vaikea päätellä, mikä on näkemykseni otsikon kysymykseen. Aivan oikein, mielestäni myynti on B2B-yrityksen tärkein toiminto. Vaikka minusta tämän pitäisi tajuta jokainen, jolla on vähänkään maalaisjärkeä eikä asiaan oikeastaan tarvita perusteluja, annettakoon ne tässä kuitenkin:
Jo osakeyhtiölain mukaan yrityksen olemassaolon tarkoitus on tuottaa voittoa, mikä luonnollisesti edellyttää kannattavaa myyntiä. Tästä taas seuraa, että yrityksen jokaisen työntekijän ylivoimaisesti tärkein tehtävä on edesauttaa kannattavaa myymistä ja sitä kautta voittojen muodostumista. Siksipä jokaisen yrityksen toiminnon tulee joko:
- tuottaa myynnille validoituja liidejä, jotka puolestaan tuottavat lisää myyntiä ja liikevaihtoa tai
- laskea myynnin kuluja tai tuotantokuluja, jonka seurauksena jokainen tehty kauppa on kannattavampi
Tämän perusteella yrityksen muiden tärkeimpien toimintojen tehtävät ovat yksinkertaisesti seuraavat:
- Yrityksen johdon ja erityisesti toimitusjohtajan tärkein tehtävä on olla yrityksen ylin myyntimies ja äänitorvi, sekä varmistaa, että yrityksen jokainen toiminto palvelee myyntiosaston tarpeita.
- Markkinointiosaston tehtävä on joko houkutella uusia potentiaalisia asiakkaita ja tuottaa näistä validoituja liidejä sekä helpottaa myynnin työtä eli kauppojen tekemistä, jolloin myynnin kulut laskevat.
- Tuotekehityksen tehtävä tulee olla kehittää tuotteita, joita nykyiset tai uudet asiakkaat haluavat, jolloin uusia asiakkaita on helpompi saada ostamaan niitä.
- Tuotannnossa kaikkien toimintojen tulisi tähdätä korkealaatuisten tuotteiden tuottamiseen, joilla houkutellaan asiakkaita, samalla kun tuotanto- ja logistiikkakulut pienentyvät.
- Talousosaston tulee lopuksi varmistaa, että yritys toimii kannattavasti.
Vanha sanonta myynnistä kuuluukin: “mitään ei tapahdu ennen kuin joku myy jotakin”. Jotenkin minusta tuntuu, että suomalaisessa tuotantokeskeisessä yrityskulttuurissa tätä mielestäni erittäin selvää asiaa ei ole vieläkään sisäistetty riittävän laajasti.
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011