Monet ovat jo karanneet kesälomalle tai lähdössä pian. On mielestäni erinomainen aika ottaa hieman etäisyyttä päivittäiseen rutiiinityöhön ja katsoa asioita hieman kauempaa – ja miettiä: miksi?
- miksi yrityksesi on olemassa?
- miksi se tekee mitä se tekee?
- miksi asiakkaiden pitäisi olla siitä kiinnostuneita?
Markkinointikonsultti Simon Sinek on yksinkertaistanut markkinoinnin ja myynnin havainnolliseksi malliksi nimeltä The Golden Circle. Oheisessa videossa Simon kertoo, mikä hänen mielestään (ja ihmisen biologian seurauksena) erottaa todella inspiroivan ja menestyvän johtajan ja yrityksen muista.
Yleensä yritykset nimittäin kertovat ensin asiakkailleen, mitä ne tekevät. Siitä ne etenevät kohti syytä, miksi ne tekevät mitä tekevät. Menestyvät yritykset, joista Simon käyttää esimerkkinä (yllätys, yllätys) Applea, aloittavat kertomalla asiakkailleen, mihin ne uskovat ja miksi ne tekevät asioita. Se mitä esimerkiksi Apple konkreettisesti valmistaa ja myy, on vain seurausta tästä.
Toivon, että tämä 18 minuutin pituinen video antaa ajattelemisen aihetta kesälaitumille. Minulle se ainakin antoi inspiraatiota ja auttoi jalostamaan viestiä, jonka haluan asiakkailleni välittää.
[ted id=’848′]
Pekka Sahlsten
Latest posts by Pekka Sahlsten (see all)
- Onko 2014 asiakkaan vuosi? - 02.01.2014
- Asiakkuudenhallinta kuntoon: älä unohda asiakasta! - 05.10.2013
- CRM-hanke kannattaa ottaa vakavasti - 24.05.2013
- Luurikammo on tervettä - 14.04.2011
Maarit Balac
Innostava esitys! Usko ja syy tekemiseen on itsestään selvyys joka on päässyt välillä unohtumaan. Erityisesti kolahti se että profit on seuraus ei syy. Monet myyntioppaat, -koulutukset ja -gurut ovat painottaneet että huippumyyjällä tulee olla rahan kiilto silmissä, muuten ei onnistu. Itse olen työelämässä yleensäkin tehnyt ratkaisuni sen mukaan mihin olen uskonut. Olen luottanut siihen että kun teekee sitä mihin uskoo, se näkyy, silloin onnistuu ja onnistuminen palkitaan.
Pekka Sahlsten
Kiitos Maarit kommentistasi!Todella hyvä myyjä ei mielestäni voi olla leipäpappi. Jos ei usko siihen, mitä rekee ja myy, miksi asiakkaankaan pitäisi uskoa?